12/12/2018 el doctor en comunicació Jordi A. Jauset, enginyer, músic i divulgador científic, ha impartit la conferència “Com ens afecta la música? Respostes de la neurociència” en el programa de les TLC – FCT (UVic – UCC).

with No hi ha comentaris

 

Nom de l’activitat: Com ens afecta la música? Respostes a la neurociència

Ponent:   Dr. Jordi A. Jauset

Dia:     12  de desembre de 2018

Hora:  12.00 a 13.30h

Lloc: Aula Magna de la UVic-UCC (Facultat de Ciències i Tecnologia)Campus Torre dels Frares  – C/ de la Laura, 13. 08500 Vic

Cartell activitat: http://mon.uvic.cat/tlc/files/2018/09/12-desembre.pdf

Jordi A. Jauset és doctor en Comunicació, enginyer i músic. Té un màster en Psicobiologia i neurociència cognitiva. Divulgador dels processos de la interacció “música-cerebral” a través dels seus llibres i conferències. Investigador i docent universitari, membre del grup d’investigació “Audiovisual i Cultura”. 

L’assistència prevista per a aquest esdeveniment serà d’aproximadament 144 persones, dividides en:

Preuniversitaris:

  • Escola Pia Balmes Barcelona – 52 estudiants 1r de Batxillerat + 1 docent

Universitaris (UVic-UCC):

  • 85 estudiants de 1r del Grau de Biologia i del Grau de Biotecnologia amb la professora Julita Oliveras.

Aquesta activitat que s’inclou a la 12a edició d’aquestes xerrades – debat en el marc de les Tertúlies de Literatura Científica TLC- FCT (UVic-UCC) pel curs 2018/19, s’organitzen des de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC amb la finalitat d’apropar els autors de literatura científica d’actualitat als estudiants i professorat, universitaris i preuniversitaris que tenen interès en la lectura de llibres i articles, com el que ens uneix en aquesta xerrada – debat: Cerebro y música, una pareja saludable  escrit per el Dr. Jordi A. Jauset, i amb la conferència-debat que escoltem amb el títol “Com ens afecta la música? Respostes de la neurociència” per part del Dr. Jordi A. Jauset.

Què és la música? Com ens afecta? Pot ajudar a millorar les nostres habilitats cognitives? El Doctor Jordi A. Jauset ens ha resolt aquestes preguntes, passant des de l’anàlisi del so a nivell físic fins a com és percebut per les persones a nivell biològic i psicològic.

Així doncs, el Dr Jauset ha definit la música com el processament cerebral d’un conjunt de vibracions mecàniques i ones acústiques que són transmeses al nostre conducte auditiu a través d’un mitjà elàstic, que és l’aire. És per això que podem afirmar que intervé en les nostres funcions cognitives tant a nivell fisiològic ja que poden afectar neurotransmissors, estructural perquè intervenen en la plasticitat neuronal i funcional perquè poden generar més matèria gris i augmentar el nombre de fibres entre els dos hemisferis del cervell. Algunes de les conseqüències doncs de generar aquestes connexions són aprendre una segona llengua amb més facilitat, millorar el càlcul mental i fins i tot la memòria.

A més a més, està demostrat científicament que a les 16 setmanes de la gestació, en els humans, es pot generar una resposta a certs estímuls musicals i que aquesta capacitat és quelcom que no es perd mai, cosa que permet utilitzar-la en el camp de la medicina per fer musicoteràpia i també tractar pacients que pateixen alguna malaltia mental o degenerativa. Un dels exemples que ens exposa el divulgador, és la millora a nivell motriu d’un malalt de Parkinson en escoltar la música ja que es produeix una sincronització entre el ritme sonor i locomotor. El que més ens ha sorprès però és que la persona també pot activar les parts del cervell que s’encarreguen de la motricitat sense moure’s, i millorar-les així també.

Però la música no només millora aquest tipus de funcions, sinó que també pot ser una eina de supervivència o pot ajudar a renéixer en casos de males experiències o fins i tot a sortir d’un estat vegetatiu.

No obstant això, el ponent també ens ha mencionat que al llarg de la història la música també ha servit com a eina de manipulació o fins i tot de tortura, com en el cas dels presos de Guantanamo, els quals eren obligats a escoltar música de ritmes accelerats amb forts volums i de gran intensitat fins a un període de 72 hores.

Finalment, el Dr.Jauset ha volgut obsequiar amb el seu llibre que porta per nom Cerebro y música, una pareja saludable a una alumna del públic escollida de manera aleatòria, després que li respongués a la pregunta següent: “Què has après aquest matí”. Després de la seva resposta, hem pogut comprovar com el públic ha après moltes coses i sobretot gaudint d’aquest aprenentatge.

Per acabar, el Dr. Jordi Solé, professor de la FCT , ens ha presentat el seu grup de recerca sobre Tractament de dades i senyals (TDS)

Frases que ens ha deixat el Dr. Jauset:

Apreneu molt però sobretot gaudiu, perquè gaudint és la millor manera d’aprendre. J.Jauset

Galeria per veure les fotos: Galeria fotos

Vídeo de la conferència: Vídeo

Finalment la Dra. Julita Oliveras, coordinadora de les TLC-UVic,  ha presentat de forma breu el projecte Mentoratge Sènior en Treballs Finals. Podeu trobar un resum en AQUEST document.

El Dr. Jordi Solé, professor de la FCT, presentarà el grup de recerca Tractament de dades i senyals (TDS) el qual en forma part.

Sinopsis del llibre Cerebro y música, una pareja saludable 

La música, una de las más preciadas artes, es una actividad que requiere grandes y múltiples recursos cognitivos. Los científicos la consideran una de las actividades más complejas que la mente puede llevar a cabo, pues tanto la percepción como la ejecución musical movilizan diversas áreas corticales y subcorticales que implican a la totalidad del encéfalo. Quizás sea ésta la razón por la que algunos estudios asumen, e incluso enfatizan, como plausible su influencia positiva en el desarrollo de otras habilidades cognitivas, en particular sobre las relacionadas con el lenguaje, el cálculo, la memoria verbal y el razonamiento temporal-espacial. La música es, además, una herramienta excelente para indagar acerca de la organización cerebral y analizar las funciones más desarrolladas del ser humano.

El estudio neurocientífico de la música está reafirmando uno de los grandes cambios de paradigma de las últimas décadas. Además de ser un placentero medio de entretenimiento, la música posee una notable capacidad terapéutica. Aplicada adecuadamente por profesionales competentes, favorece una integración neurofuncional y neuropsicológica repercutiendo positivamente en nuestra salud.

En esta obra se exponen los fundamentos básicos para comprender cómo responde nuestro cerebro a la música, qué cambios o modificaciones se producen en las distintas áreas cerebrales, y las repercusiones o efectos fisiológicos, cognitivos y emocionales derivados. Con un lenguaje claro, y a la vez riguroso, el autor describe las áreas más importantes del denominado “órgano rey”, expone los fundamentos de las técnicas de exploración cerebral que permiten “ver” su interior, detalla el trayecto y los procesos involucrados durante el recorrido de la información nerviosa desde el oído interno hasta las áreas corticales y, finalmente, menciona algunas aplicaciones actuales que evidencian cómo la música puede contribuir a mejorar nuestro bienestar y calidad de vida.

 

“Música, neurociencia, salud y educación”

Durante los próximos meses tendrás varias posibilidades para asistir o inscribirte (cursos@jordijauset.es) en alguna de las conferencias o formaciones presenciales en Barcelona y otras localidades:

19 de diciembre: seminario “Neurobiología musical“. Col·legi Oficial d’Enginyers Telecomunicació de Catalunya (COETCBarcelona), 18.00-20.30.

11 y 12 de enero: curso presencial “Música y neurociencia: aplicaciones en la salud y educación”, de 10 horas en la UNED-Tudela (Navarra).

16 de enero: seminario “Música y salud: fundamentos científicos”, Col·legi Oficial d’Enginyers Telecomunicació de Catalunya (COETCBarcelona), 18.00-20.30.

23 de enero: seminario “Los beneficios del aprendizaje musical” Col·legi Oficial d’Enginyers Telecomunicació de Catalunya (COETCBarcelona), 18.00-20.30.

12 de febrero: Conferencia inaugural en el Parque de las Ciencias (Granada), 17.30h.

26 y 27 de febrero: conferencias “Música, neurociencia, salud y educación” en la ciudad de Palencia.

16 y 17 de marzo: curso intensivo teórico-práctico de 10 horas sobre“Neurorrehabilitación musical” en colaboración con la musicoterapeutaConxita Bentz. Se admiten inscripciones hasta el 1 de marzo. Plazas limitadas. Interesados remitir solicitud lo antes posible para elaborar una lista de reserva. El programa es similar al que se indica aquí. Se realizará enBarcelona (Reial Cercle Artístic).

20 de marzo: Conferencia “Curiosidades y particularidades del cerebro: ¿Qué ocurre en el cerebro de los músicos?” (Xalet Negre, Sant Cugat del Vallés), 18.00h.

Si deseas organizar alguna actividad formativa, conferencia, curso o seminario, en tu centro (escuela de música, universidad, centro clínico u hospitalario) relacionada con la “Música, Neurociencia, Salud y Educación” házmelo saber y podremos planificarlo con tiempo.

Enlaces de interés

Concertàs VOZES: si no pudiste asistir al concierto (17 noviembre) puedes verlo aquí.
Artículo “Neurorrehabilitación cognitiva: aplicaciones de la musicoterapia neurológica”.Revista de neurología, 2018 (67), páginas 303-310.
Post “La música mejora la capacidad lingüística de los bebés” Extracto del libro “¿la música distrae? Neuromúsica y educación (Jauset, 2017).
Artículo “El uso de la musicoterapia en las demencias”. Revisión. Rowena Ashby. Durham university (agosto, 2018).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *