El passat dijous, els estudiants del cicle en Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma van visitar el Centre de Processament de Dades de Vic (CPD), en el marc del mòdul de  Programació de serveis i processos. En Josep Mª Herrera, docent d’aquest mòdul formatiu, ens explica la visita:

“En el sector de la informàtica existeix una diferència entre els subàmbits de desenvolupament  o software,  i els sistemes o infraestructura (el hardware), però el cert és que no n’hi ha tanta. Per exemple, un sistema de Firewall o tallafoc, que és una eina que limita l’accés d’un usuari a aquelles comunicacions que desitgem o prèviament hem configurat, és un element gestionat habitualment pels equips de sistemes o d’infraestructura. Però si ho pensem bé, per poder-ho utilitzar necessitem un software creat per desenvolupadors. Per tant, veiem una clara vinculació entre un àmbit i un altre.

Tot i que el mòdul formatiu en què els alumnes s’estan especialitzant està més enfocat al desenvolupament, hem visitat el CPD de la Universitat de Vic, on en Joan Riera ens ha mostrat el lloc on s’ubiquen el servidors que donen servei a la majoria d’entitats públiques de la capital d’Osona; un espai d’uns 25 metres quadrats amb unes mesures de seguretat que ens han sorprès gratament per la seva robustesa.

Entre d’altres temes els alumnes van poder conèixer aspectes relacionats amb les mesures de seguretat física, tant de les càmeres de seguretat com dels accessos biomètrics de què disposen; mesures de contingència, explicant per exemple el centre alternatiu de generació elèctrica que fan servir en cas de problemes amb la distribució, especialment necessari per al control de temperatura (altament important en un centre d’aquestes característiques) o també el sistema d’extinció de foc en cas d’incendi. Van poder conèixer l’ús que les diferents empreses allotjades fan d’aquest CPD, bàsicament allotjament de màquines virtuals VMWare, o sistemes de còpies de seguretat, que és un dels components que més estan canviant degut als grans requeriments d’espai que augmenta de forma exponencial cada any.

Estic convençut que la visita ha permès als estudiants entendre millor tot el que treballem a l’aula pel que fa a la seguretat, criptografia i serveis”.