Javier Amaya és Enginyer Tècnic en informàtica de Gestió per la UPC, amb experiència professional com a desenvolupador d’aplicacions per a dispositius mòbils iOS i Android. Actualment, és professor al centre Teknós, i alhora és el docent responsable del mòdul professional de projecte del cicle de Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma. Avui ens explica la seva experiència d’aquest curs.
Quins objectius planteges en l’assignatura de projecte final?
Es tracta d’uns assignatura transversal on es pretén que l’alumnat consolidi els resultats d’aprenentatge rebuts a través de tot el cicle formatiu i n’assoleixi de nous a través de l’autoaprenentatge, rebent els consells i les opinions i guiatge d’un tutor o tutora que el guiarà des de l’inici fins a la defensa final del projecte
Quines propostes estan treballant aquest any amb l’alumnat?
Són força variades, des de jocs creats amb Unity, aplicacions per a dispositius mòbils o també webs de comerç electrònic. Tots els projectes tenen una vessant professional i formadora alhora i son projecte que es podrien aplicar directe a client, és a dir, es tracta de projectes reals o que podrien ser-ho.
D’altra banda, l’alumnat en formació dual realitza projectes vinculats a les tasques que ells/es estan desenvolupant a les empreses.
És fàcil per l’alumnat de continuar els projectes ara que no estem presencialment a les aules?
Sí i no. La situació personal pot ser diferent en cada cas i, per tant, no tot l’alumnat pot afrontar aquesta situació de la mateixa manera. Tot i això, les tecnologies actuals ens faciliten poder estar en contacte i compartir el coneixement amb l’alumnat. Per tant, si aquest pot dedicar el temps necessari, no hi ha cap diferència.
Com treballeu aquests dies que no us podeu trobar per discutir els projectes?
En el cas de l’alumnat d’informàtica, la diferència no és tan gran, son perfils que estan molt habituats a fer servir eines de treball en grup i de comunicació a distància, com ara GitHub, Trello, Teams i d’altres.
És evident, que el no poder trobar-nos físicament a les “aules” ha estat una dificultat, tot i que ens en hem sortit amb facilitat. Tenim un alumnat i un equip docent del segle XXI. I ja fa anys que treballem amb “aules virtuals” com ara el Moodle que ho posen tot molt fàcil.
Els projectes tenen o poden tenir aplicació real en una empresa?
Tot projecte neix d’una idea que tard o d’hora pot esdevenir un projecte real. Aquest any hi ha moltes propostes de vídeo jocs que altres anys no havien sorgit però també hi ha webs, i aplicacions per mòbil, o solucions de venda on-line per a comerços. Qualsevol idea que pugui implicar una solució informàtica pot ser un projecte final, i en general, donen resposta a una possible necessitat real.
Quins consells donaries a l’alumnat ara que han d’acabar el projecte en confinament i el defensaran a distància?
Organitzar i planificar les tasques a fer. Ells mateixos , s’han convertit en els caps de projecte, d’alguna forma o altre. El fet de desenvolupar el projecte a casa seva implica que no hi ha ningú a sobre teu i, per tant, cal que siguis tu mateix qui et marquis els temps. En definitiva, fa falta ser més disciplinat.