Aprendre programació en base a problemes (ABP)

Avui parlem amb dos docents del cicle formatiu de Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma, el Joan Vancells que alhora és el cap d’estudis del centre i el Jordi Surinyach, junts imparteixen la docència del mòdul de programació estructurada de primer curs del cicle.

Quin és el mòdul que impartiu vosaltres?

Doncs la primera part del de programació, concretament les tres primeres unitats formatives, que són les que s’imparteixen a primer curs. És el pal de paller del cicle, on ensenyem els fonaments de la programació, analitzem i dissenyem els possibles algorismes per a la resolució de problemes.

Quins objectius persegueix aquest mòdul?

Bàsicament aprendre a programar de manera estructurada, clara i simple, i independent del llenguatge de programació utilitzat, també a fer servir patrons de programació predefinits, crear codi autoexplicatiu, reutilitzable i comprensible per a qualsevol programador. També es treballen competències de treball en equip.

Utilitzeu una metodologia que s’anomena ABP, què significa?

El ABP o el PBL, és l’aprenentatge basat en problemes o el “Project-based Learning” es tracta d’una metodologia que permet preparar als estudiants a través de reptes. Generalment es tracta d’enfrontar l’estudiant a un projecte que cal resoldre durant un període de temps relativament llarg, el projecte sol ser un problema del món real i cal aplicar tots els coneixements i habilitats desenvolupades. En el nostre cas, donat que és una assignatura bàsica i que acaben de començar a aprendre llenguatges de programació ho simplifiquem i fem que l’estudiant resolgui una llista d’enunciats de complexitat creixent que permeten anar introduint-lo de forma natural a diferents conceptes bàsics de la programació imperativa.

Què implica treballar amb aquesta metodologia?

Un punt important és la motivació que aquest sistema provoca a l’estudiant, que té un repte al davant de resoldre tots i cada un dels exercicis, sovint s’ho agafa com una competició i això sempre agrada més, i mentre ho fa va incrementant el seu domini del llenguatge Java.

La clau com a docent és l’ordre en què estan posats els enunciats, tots estan íntimament relacionats entre ells i permeten mostrar de manera pràctica les diferents tècniques algorísmiques que ajuden a solucionar amb claredat i senzillesa les dificultats que es van trobant en l’àmbit de la programació.

Els alumnes resolen fàcilment els enunciats?

Tot depèn, ja que a vegades alguns dels enunciats estan descrits de tal manera que propicien que l’alumne cometi errors a través dels quals pugui aprendre i recordi a parar atenció en futures ocasions similars. A més, com que la programació no té una resolució única, sovint a classe es comparen versions alternatives per a un mateix problema i es discuteix quina es considera millor segons diferents criteris.

Dèieu al principi que aquest mòdul és un pal de paller, per què?

Doncs bàsicament perquè és una assignatura que està vinculada amb la pràctica totalitat de la resta d’assignatures, exceptuant el mòdul de Sistemes Informàtics i els mòduls transversals de formació i orientació laboral  i empresa i iniciativa emprenedora.

Considerem que és l’espina dorsal del cicle. Totes les assignatures de 2on curs requereixen un bon nivell de programació, i per tant és clau que els alumnes passin de primer curs amb una bona base d’aquest mòdul que els permeti seguir posant més capes de coneixements als fonaments que s’han establert a primer.