El dèficit de professionals de perfil digital pot arribar a assolir els 825.000 d’aquí a cinc anys a la Unió Europea si no es corregeix la formació a la universitat que en aquests moments no es correspon de manera adequada amb la demanda laboral segons una notícia publicada recentment per “La Vanguardia”. En el Llibre blanc per al disseny de les titulacions universitàries en el marc de l’economia digital, presentant recentment s’estableixen 41 perfils professionals vinculats a aquest sector a les empreses a l’Estat espanyol.

El volum estableix un diagnòstic en que és palesa la insuficiència de l’oferta formativa en aquesta matèria; una presència més gran de títols de nivell màster que de grau; l’existència d’una elevada concentració de formació de tipus tècnic respecte a la creativa; i un augment de l’escletxa entre l’oferta i la demanda, que creix a un ritme del 4% anual, segons recull l’apartat estratègic del llibre.

Segons el Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme, actualment les universitats espanyoles, tant públiques com privades, tenen en oferta més títols de nivell màster que de grau, ja que l’economia digital està considerada com una àrea d’especialització. En aquest aspecte, els autors del llibre blanc han detectat una alta concentració de programes formatius orientats al desenvolupament de competències tècniques enfront d’un nombre inferior dels destinats a fomentar les competències creatives.

Aquesta situació, difereix segons alguns experts de la que seria idònia, i comporta que molts perfils professionals es cobreixin finalment en les empreses amb personal de formació autodidacta, cosa que evidencia l’escletxa entre demanda i oferta.

Un dels aspectes destacats en la notícia és que els professionals obtinguin “una formació genèrica i transversal important que els dotarà de versatilitat i adaptació a les necessitats del mercat i, a més, afavorirà el transvasament i el reciclatge d’un àmbit a un altre”.

Esperem que els sistemes actuals de formació dual ajudin a aproximar la distància entre l’empresa i la formació.

(font: La Vanguardia, http://www.lavanguardia.com/20150923/54436764458/les-titulacions-de-l-ambit-digital-son-insuficients-autor-agencias.html 23 de setembre de 2015)