Del total de 1,3 milions de joves que estan estudiant avui a Catalunya el 10% ho fan a través de la formació professional, i és que aquesta, es consolida com a una molt bona opció formativa en clau d’ocupació posterior, però també en termes de motivació del jove que aprèn i estudia una professió.

Els últims estudis d’inserció laboral constaten per quart any consecutiu, una millora de la taxa d’atur, tot i que es segueixen mantenint elevades si comparem amb el context europeu, aquesta millora en l’atur general va acompanyada de la millora en l’atur juvenil.

Les dades del 2017 d’inserció laboral recollides pel Departament d’Ensenyament indiquen que la inserció laboral en els graduats de FP segueix accelerant-se. Transcorreguts menys de 9 mesos des del final dels estudis, més de la meitat dels graduats (54,46%) té feina, 4,32 punts més que l’any passat. Per primer cop des de 2009 la inserció supera la continuïtat formativa un tret indicatiu clar que els joves troben feina en finalitzar els seus estudis. Si bé és cert que la formació professional inclou una gran varietat d’àmbits professionals o famílies, concretament 27, en 20 d’aquestes la inserció creix, fet que porta a pensar que el perfil de tècnic i tècnic superior que es forma és àmpliament requerit pel mercat laboral.

I a què es deu aquesta millor ocupabilitat? Està demostrat que l’empresa de pràctiques on l’estudiant realitza l’estada de formació en centres de treball esdevé el canal d’intermediació laboral més efectiu. Si bé durant la crisi el canal més eficaç per obtenir ocupació era la xarxa de contactes personals, tot i que sovint les feines trobades distaven de l’especialitat cursada, actualment la reactivació del mercat laboral ha fet decaure la importància d’aquest canal i les pràctiques, però també la formació professional dual donen l’oportunitat al jove d’inserir-se al món laboral.

Més enllà de l’ocupació, la formació professional juga un paper clau en la motivació de l’estudiant ja que estudia allò que li agrada des d’una perspectiva totalment pràctica i aplicable i la seva percepció d’utilitat dels estudis cursats és molt elevada, el 80,1% dels últims graduats enquestats reconeix la utilitat del cicle a l’hora d’obtenir la feina que tenen.

Així doncs la formació professional és una excel·lent opció de futur per als joves que properament han d’escollir un camí formatiu.