Article original a el9nou.cat: https://el9nou.cat/osona-ripolles/cultura-i-gent/deu-anys-de-formacio-professional-a-la-uvic/
Autor: Jordi Vilarrodà, cap de la secció de Cultura d’EL 9 NOU i dirigent la tertúlia ‘De Bat a Bat’ a EL 9 TV.
Porta d’entrada a l’educació oberta
Es formarà personal tècnic en Educació Infantil amb especialitat en la pedagogia Montessori
La pedagogia Montessori ja fa temps que s’ha fet un lloc a la UVic-UCC, amb tradició d’obertura cap a la innovació educativa. Ara s’obre una porta d’entrada a aquest mètode educatiu amb un dels nous cicles formatius de grau superior, el que ofereix el títol de TEI (Tècnic en Educació Infantil) en aquesta especialitat.
Des de principi de curs són 16 els estudiants que han començat les classes, que es porten a terme a les aules especialitzades de l’antiga masia de Torre dels Frares. “No n’hi ha cap altre a Catalunya, de cicle com aquest”, remarca Marta Camps, la seva coordinadora. El títol serà reconegut per l’Association Montessori Internationale (AMI), i habilita per treballar en les escoles que apliquen el mètode amb infants d’entre 0 i 3 anys com a tutors i per donar suport en aules d’1 a 3.
“És un punt fort que té la UVic, que ens diferencia, i en aquest cas seguim tot el pla d’estudis de TEI que marca el Departament d’Ensenyament, però amb l’especialització”, afirma Camps. Els estudiants saben que, un cop acabat el cicle, podran entrar en el grau de Mestre i se’ls convalidarà un curs, de manera que hauran fet cicle i grau en només cinc anys. “Es pot fer perquè tenim la certesa que els crèdits convalidats ja els hauran rebut en el cicle, i si volen fer-ho ho considerarem un èxit.”
Entre els que s’han matriculat, n’hi ha que entren per primer cop en contacte amb aquesta pràctica educativa creada per la pedagoga Maria Montessori, i basada en una formació oberta integral dels infants. Altres ja saben de què va, i això ha fet que s’hi inscriguin alumnes del Gironès, el Berguedà o el Vallès, per exemple. La matrícula és íntegrament femenina: aquesta etapa educativa s’associa encara amb les cures.
A la Torre dels Frares hi ha una aula equipada amb tot el material que es necessita per a aquesta pedagogia, apta per ser manipulat pels infants. Aquí també participen en sessions de l’Espai Familiar de Vic, el servei públic creat per l’Ajuntament per atendre famílies amb infants de fins a 3 anys. A banda de les pràctiques que faran en centres docents, al llarg de vuit setmanes en el primer curs del cicle i en un període més llarg en el segon curs. Camps posa en relleu el paper de les titulades en TEI “en una etapa molt important de l’educació, quan l’infant es construeix i és clau acompanyar-lo”.
La formació dels nous ‘filmmakers’
El cicle de Realització de Projectes Audiovisuals i Espectacles busca un perfil de tècnic creatiu
La constatació que a Osona hi ha un teixit important en el sector audiovisual i que en tota la Catalunya Central no s’oferia cap cicle formatiu de grau superior en aquest àmbit va impulsar la UVic a posar en marxa, aquest curs, el cicle de Realització de Projectes Audiovisuals i Espectacles. “En part, neix de la constatació que no ens cal anar a fora, des de casa treballem i ho fem prou bé”, explica Arnau Costa, el coordinador d’aquest cicle. I a banda d’això, la infraestructura tècnica i el know-how derivat del fet que fa 20 anys que la universitat té estudis de Comunicació Audiovisual.
La filosofia que aquests són uns estudis superiors, com ho són els de grau, es porta en la pràctica: aules i sobretot laboratoris audiovisuals són els del campus de Miramarges, que és per on es mouen des de fa unes setmanes els 18 estudiants del nou cicle. El perfil que se’ls vol donar “té dues bases: tècnica i creativitat”. No només la primera. “Volem que aprenguin a crear a partir del coneixement tècnic”, diu Costa. D’aquí n’han de sortir els nous filmmakers, és a dir, “persones capaces de desenvolupar tot el procés audiovisual des de l’inici fins al final”. És a dir, des de la idea fins al guió, la producció, el rodatge, l’edició i postproducció per deixar el producte acabat.
“Tothom necessita contingut audiovisual, però no tothom es pot permetre contractar una productora que li porti un equip de vint persones.” Qui acaba fent una feina sovint és un professional autònom o amb un equip lleuger, i aquest és el que pot sortir dels nous estudis. Les sortides poden ser en el món del vídeo i el cinema, en el de la televisió… però també en el món dels espectacles. I això vol dir fer-ne la llum o el so, però també ensenyar a fer-ne una bona cobertura audiovisual. Els equipaments culturals poden ser una bona font d’ocupació.
Si volen, els estudiants podran continuar després amb un grau universitari: la passarel·la natural serà cap a Comunicació Audiovisual, amb la perspectiva de poder convalidar tot un curs. I també, tot i que no es convalidaran tantes assignatures, cap als graus de Periodisme i Multimèdia. Les estades de pràctiques en empreses seran fonamentals, en el primer i el segon curs, i des de la mateixa universitat se’ls facilitarà material tècnic en préstec perquè no hagin d’assumir una inversió costosa.