El passat 12 de novembre i en el marc de la European Vocacional Skills Week 2020, els estudiants de primer curs del cicle de màrqueting i publicitat van participar al col·loqui organitzat pel Campus Professional UVic-UCC sobre orientació professional. La sessió sota el títol de “Els perfils professionals del Màrqueting i la Publicitat“ va comptar amb la presència de Gemma Solà, comunicadora visual freelance, Alonso Álvarez, Sales Manager a Corteco, i Sergi Bel, soci i responsable de negoci de Ribel ideas i Moloon.
Els tres professionals han realitzat formació professional o han estat molt vinculats a aquest tipus de formació i per tant són coneixedors de primera mà de les implicacions i avantatges d’aquest tipus d’estudi. A més tots ells han continuat formant-se amb estudis universitaris de graus i/o postgraus.
El col·loqui organitzat per Marta Ruiz, la Cap d’estudis del cicle i conduït per Núria Barniol, directora del Campus Professional UVIC-UCC va permetre a l’alumnat conèixer els diferents àmbits professionals en els que podrien acabar ocupant-se, conèixer de primera mà com és el dia a dia de cada un dels professionals que participaven, les seves experiències i tasques diàries.
Durant la sessió es van tractar des de les experiències estudiantils i acadèmiques dels ponents, i el perquè es van decidir cada un d’ells pels seus estudis, i les diferències entre els seus estudis i els actuals. En aquest aspecte els tres ponents van coincidir en que buscaven una vessant pràctica i professionalitzadora, aplicar els continguts apressos de forma immediata en els seus estudis, malgrat no tots ells van tenir l’oportunitat de realitzar pràctiques.
Els conferenciants van també contextualitzar la seva posició al món laboral i perquè els alumnes trenquessin estereotips o imaginaris previs sobre la professió. Per exemple, l’Alonso Álvarez va explicar que, tot i pertànyer a una gran multinacional, en el seu departament comercial ell s’encarrega de tasques tan diverses com la creació d’una campanya de Black Friday amb un punt de venda, el seguiment de KPIs a través de l’Excel i la importància de domini d’aquesta eina o també els va explicar les visites comercials que realitza per tot l’Estat. Per tant, ens va mostrar que és molt important ser proactiu i multi-tasking, en les seves pròpies paraules “has de buscar-te la vida, fent formacions i ser molt resolutiu perquè cada dia et trobes amb nous reptes que has d’afrontar.”
El debat va continuar posant de manifest quines són les habilitats necessàries per desenvolupar la seva tasca professional, generant un debat molt enriquidor per als joves. D’una banda, Sergi Bel va comentar que és important tenir capacitat d’adaptació i d’aprenentatge continu, i la necessitat de formar-se constantment. Gemma Solà per la seva banda va explicar que el treball en equip és molt important, i és prioritari treballar-lo ja des de l’aula perquè és una realitat en el món laboral. Per últim, Alonso Álvarez va animar als estudiants a reforçar el seu nivell d’anglès com una competència bàsica per ser competitiu a l’hora de fer el pas cap a una empresa multinacional. Álvarez va reconèixer que cal tenir habilitat amb les eines ofimàtiques donant importància a l’ús de l’Excel.
Durant la sessió els ponents van poder valorar l’experiència que suposa per a un jove en formació l’estada a l’empresa, ja sigui en formació pràctica o dual. En aquest cas els tres van estar d’acord en que cal aprofitar aquest primer pas a l’empresa al màxim. Van estar comentant les seves pròpies experiències, Sergi Bel a més va aprofitar per explicar que a la seva empresa han acollit per segon any consecutiu un alumne en DUAL i que valoren molt positivament aquesta experiència per a les dues parts, perquè permet tenir un contacte de llarga durada amb l’alumne, formar-lo i recompensar-lo per les tasques que realitza tot aprenent.
La sessió va finalitzar amb un torn obert de preguntes dels estudiants. Volem fer un agraïment als assistents i als nostres alumnes per la seva participació en el col·loqui i esperem que a poc a poc descobreixin que el sector del màrqueting i la publicitat té diversos perfils professionals i el dia de demà ells en formaran part de forma activa.