En el marc de l’assignatura d’investigació comercial els alumnes de primer del CFGS de Màrqueting i Publicitat han realitzat un anàlisi de 8 sèries d’animació infantil emeses al canal Super3 en horari de màxima audiència infantil.
El primer pas que van dur a terme els alumnes va ser establir els barems per analitzar aquestes sèries i poder valorar si són igualitàries. Un cop decidits els ítems a analitzar, van revisar la bibliografia per realitzar una metodologia pròpia amb la col·laboració i assessorament de la Dra. Inmaculada Sánchez-Labella, el seu llibre “Veo veo, ¿qué ven? Uso y abuso de los dibujos animados. Pautas para un consumo responsable desde la infancia”, ha estat clau com a punt de partida en la investigació.
Per altra banda, un cop plasmats els barems en les preguntes del nostre qüestionari quantitatiu es va demanar consell a la Dra. Anna Pérez-Quintanta, economista, docent i Directora de la Unitat d’Igualtat de la UVic-UCC i a la Dra. Maria Forga i Martel, periodista, docent i investigadora del grup de recerca Learning, Media & Social Interactions (LMSI) de la UVic-UCC.
Gràcies a la seva ajuda es va aconseguir polir el qüestionari i reflexionar sobre la necessitat de fer una part qualitativa en forma de debat posterior a la realització dels qüestionaris que girés entorn de 4 aspectes clau per valorar la igualtat de gènere: construcció del personatge, rol del personatge, conducta i llenguatge.
Un cop enllestit el qüestionari es va fer un primer pretest amb 8 alumnes, dos grups de 4 alumnes que van analitzar dues de les 8 sèries que s’emeten en horari de màxima audiència infantil i poder corregir els errors abans de realitzar el qüestionari definitiu.
L’objectiu general d’aquesta activitat d’investigació és aconseguir que el nostre alumnat sigui capaç d’analitzar quantitativament i qualitativament les sèries d’animació infantil per emetre unes conclusions i descriure quines sèries són igualitàries i quines no. Com també despertar el raonament crític sobre els productes audiovisuals tot treballant l’educació mediàtica i despertar el seu interès per la detecció del sexisme.
L’activitat ha sigut molt positiva pels alumnes ja que implicar-los en un procés real d’investigació incrementa la motivació dels estudiants i el seu interès per a la professió escollida.