Què és WIN?

WIN, “Writing for Inclusion“, és un projecte Erasmus+ per al desenvolupament de la innovació que persegueix donar suport al professorat mitjançant formació i recursos didàctics per a millorar les actituds inclusives de l’alumnat, especialment a través de la narració digital.

Aquest projecte se centra en augmentar la consciència i canviar les percepcions cap a la diferència a través de “Cura a l’educació”. Té com a objectiu capacitar els professors, els professors estudiants i els alumnes d’educació primària per fomentar actituds inclusives per redactar i crear creativitat.

Amb una dotació econòmica de 129.435 euros i dos anys de durada, WIN desenvoluparà recursos i eines de cura i prevenció per a la inclusió a través de l’escriptura creativa a les aules, pensant especialment en nens i nenes d’entre 9 i 10 anys. El projecte vol donar suport als docents amb sessions de formació i amb recursos didàctics que permetin detectar conflictes latents i millorar les actituds inclusives de l’alumnat, i se centra en l’ús de recursos de l’escriptura creativa i de la narració digital. El resultat final del procés serà una eina gratuïta i oberta a tots els centres escolars d’Europa per treballar la inclusió a les aules en tots els àmbits de l’educació.

WIN el lideren els professors i investigadors de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la UVic-UCC:

Per desenvolupar el projecte treballaran amb docents de l’Escola Les Pinediques de Taradell, que també és socia del projecte i on es durà a terme una de les proves pilot. La resta d’institucions sòcies són la Università Degli Studi Di Firenze (Itàlia), la Eötvös Lorand Tudományegyetem (Hongria), i la Poltava V.G. Korolenko National Pedagogikal University (Ucraïna), tres centres d’ensenyament superior cadascun dels quals compta amb una escola del seu àmbit territorial com a partner: Istituto Comprensivo Le Cure (Itàlia), Erzsébetvárosi Két Tanítási Nyelvú Általános Iskola és Szakgimnázium (Hongria) i Poltava Comprehensive School of I-III degree # 18 of Poltava City Council of Poltava regió (Ucraïna).

Eines audiovisuals perquè els infants creïn històries

El projecte WIN es desenvoluparà en tres fases. En el seu primer any, que ara comença, els esforços se centraran en dues direccions: per una banda, es crearan els recursos i les eines, essencialment animacions disponibles en un entorn Moodle, amb què els infants crearan les seves històries d’inclusió. Per una altra banda, es formarà els i les mestres que, en una segona fase, acompanyaran els nens i nenes en les activitats d’escriptura creativa i inclusió a les aules.

Es tracta de deixar-ho tot a punt per a la segona fase, el primer trimestre del curs 2021-2022. Serà llavors quan infants i mestres desenvoluparan el projecte i crearan les històries utilitzant les eines creades que, segons Mireia Canals-Botines, ID del projecte, “proporcionaran un gran ventall de possibilitats creatives”. Entre d’altres, a la biblioteca de recursos els infants hi trobaran animacions de nens i nenes fent accions concretes, objectes i fons: “dibuixos amables, de colors suaus i formes rodones, molt neutres per tal que no condicionin el procés creatiu de cap manera i permetin als conflictes de fons aflorar sense condicionants”.

Els resultats obtinguts es treballaran a diferents nivells. En primer lloc, els mateixos nens i nenes compartiran les històries amb el seu grup-classe per posar en comú els conflictes sorgits, acompanyats de les mestres i sota l’observació d’alumnes del grau en Mestre d’Educació Primària de la UVic-UCC, que també intervindran en el projecte. Posteriorment, totes les narracions es compartiran amb la resta de centres participants a través de la plataforma Etwinning i mitjançant grups focals. Finalment, el projecte WIN clourà amb una trobada a Vic el febrer del 2023, on es posaran en comú les conclusions del projecte, i amb la publicació de diversos articles científics.