Què és UNINTEGRA?

UNINTEGRA, “University leading full and stepwise approach to the integration of refugees”, és un projecte per la integració de les persones refugiades a Europa. Ha estat liderat per la Universitat de Santiago de Compostel·la (Espanya) amb la participació de la Universitat Nacional i Kapodistriana d’Atenes (Grècia), la Universidade do Minho (Portugal), la Fundació Acsar (Espanya), la UVic-UCC (Espanya) i el Concello de Santiago de Compostel·la (Espanya).

El projecte UNINTEGRA ha estat cofinançat pel Fons d’Asil, Migració i Integració (AMIF) de la Comissió Europea, amb una contribució financera de 744.638,78 EUR.

La durada del projecte ha estat de 24 mesos i el seu període d’implementació va anar de l’1 de desembre de 2017 al 30 de novembre de 2019.

La reunió d’inici de l’associació UNINTEGRA va tenir lloc a Atenes del 22 al 23 de gener de 2018.

Els membres del grup de recerca en Salut Mental i Innovació Social de la UVic-UCC, Salvador Simó i Jordi Tolrà, han participat en el projecte i han fet de coordinadors en la part del projecte que va assumir la UVic-UCC, tant de l’avaluació externa com del disseny de programes d’atenció psicosocial per a les persones refugiades. L’atenció a les persones refugiades és una de les línies de coneixement del grup de recerca SaMIS, que ha desenvolupat projectes previs a Bòsnia, Guatemala i Kosovo.

El projecte ha comptat amb la participació d’estudiants de Teràpia Ocupacional de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, que han fet pràctiques a Atenes amb les comunitats de persones refugiades.

Objectius

UNINTEGRA ha tingut com a objectiu gestionar de manera eficient les poblacions d’immigrants i respondre a les necessitats de les persones que necessiten protecció, en dos nivells:

  1. treballant directament amb els nouvinguts per atendre les necessitats bàsiques d’inclusió, conjuntament amb el foment d’actituds receptives a les comunitats destinatàries,
  2. establint un marc normatiu en cada comunitat d’acollida.

Objectius específics:

  • Actuar com una etapa d’intervenció primerenca en el procés migratori proporcionant als refugiats dels centres i centres de refugiats els recursos psicològics, emocionals i educatius necessaris per empoderar-los (amb especial èmfasi en els joves, les mares i les dones joves) per abordar i processar els reptes relacionats amb el trasllat.
  • Millorar les oportunitats i el desenvolupament de capacitats dels refugiats oferint-los a ells i als professionals de les comunitats d’acollida oportunitats de formació específiques.
  • Facilitar el procés de trasllat proporcionant suport de seguiment conjuntament amb l’assistència de sectors institucionals i socials a afrontar amb èxit els reptes sovint associats a la integració cultural, social i reguladora.
  • Fomentant la participació social i econòmica de refugiats de tercers països a la comunitat d’acollida mitjançant mesures dissenyades per eliminar els estereotips en aquestes comunitats, obrint el camí per combatre la segregació cultural i racial i l’exclusió social.
  • Fomentar la integració acadèmica dels refugiats a nivell educatiu superior.

Materials divulgatius

Entrevista telefònica amb la coordinadora del projecte Sonia Cordido, realitzada per la ràdio SER, minut 44.

Pòster

Tríptic

Vídeo

Podeu descarregar-vos tot el material resultant del projecte a l’apartat de recursos de la seva web.

Partners