Vine a fer postres amb els investigadors i investigadores Berguedans!

La tarda/vespre del 27 de setembre es duran a terme un seguit de microxerrades dins el marc de la Nit Europea de la Recerca a Berga .

Els temes de les xerrades seran de rellevància, actualitat i exposats de manera amena per la comprensió de tot el públic:

Com l’autoconeixement des de la Neurociència i la Medicina preventiva pot ajudar-nos a cuidar la salut física i mental –  A les 20.30 h

Rosa Casafont i Vilar – Metgessa i Membre de la Càtedra de Neuroeducació UB-Edu1st

Conèixer millor el nostre cervell i la nostra ment és transcendent per la nostra qualitat de vida? Quin poder té la nostra forma de pensar? Ens determina? Les nostres decisions han de ser racionals o decidirem millor si deixem que les nostres emocions les guiïn? Estem determinats o podem canviar xarxes cerebrals amb cada experiència?

Totes aquestes preguntes les podrem respondre i podrem generar-ne de noves per conèixer-nos una mica millor i saber els nostres límits i possibilitats. Descobrirem “Un model a mida” perquè puguem escriure el guió del nostre projecte de vida. Parlarem de TU. Oi que t’interessa? T’hi esperem!

La mecànica quàntica: quotidiana i revolucionària – A les 20.55 h

Pere Mujal Torreblanca – Grup de teoria de la informació quàntica – Institut de Ciències Fotòniques (ICFO)

L’origen de la teoria quàntica durant l’inici del segle XX estava vinculada a la recerca en física fonamental, intentant resoldre observacions incompatibles amb les teories físiques desenvolupades fins a aquell moment.

En l’actualitat, cent anys després, aquelles idees han canviat radicalment el mon i prometen tornar-lo a canviar. Per què ha canviat el color de la llum dels fanals? Per què és revolucionària la quàntica? Què és el foc? Quines tecnologies quàntiques fem servir? Necessitem ordinadors i telecomunicacions quàntiques? Intel·ligència artifical quàntica?

A partir d’aquestes i altres preguntes parlarem de les particularitats d’aquesta teoria fonamental i l’esperança i el potencial que té per aportar-nos més benestar.

Elements crítics per a la transició energètica i la seva presència als fons marins –  A les 21.20 h

Jordi Palau Capdevila – Grup MAiMA – Isòtops estables i Mineralogia – Facultat de Ciències de la Terra – Universitat de Barcelona

Actualment, la transició energètica cap l’ús de fonts d’energia renovables (p. ex. eòlica, solar, hidroelèctrica, etc.) i nous mitjans de transport (p. ex. el vehicle elèctric) que no depenguin de combustibles fòssils, genera una gran demanda d’elements com el níquel, cobalt, coure, liti i terres rares. Degut a la seva elevada importància econòmica i/o el seu alt risc de subministrament, aquests i altres elements són considerats matèries primeres crítiques per la Comissió Europea (2023). Per aquests motius, entitats de diferents països de dins i fora de la Unió Europea realitzen importants inversions en l’exploració de noves àrees del planeta a la recerca d’aquests recursos, com són els fons de mars i oceans. Alhora, també hi ha una elevada activitat investigadora per tal d’establir normatives i mesures per la protecció d’aquests ambients.

El sector tèxtil actual: el camí cap a la sostenibilitat –  A les 21.45 h

Marta Casadesús Fusté  –   Tecnologia tèxtil i sostenibilitat en el Clúster Tèxtils.CAT

El sector tèxtil ha experimentat grans canvis des que era un dels motors principals de la comarca, adaptant-se als requisits de cada moment i afrontant un dels reptes actuals més importants: la sostenibilitat. La forma de treballar de la indústria està experimentant canvis importants a diferents nivells per aconseguir reduir el seu impacte ambiental: obtenció de les primeres matèries, reciclatge de fibres, nous models de negoci, etc.

Simulant la Terra: Redescobrint el nostre planeta a través d’un superordinador –  A les 22.10 h

Oriol Tintó Prims – Barcelona Supercomputing Center

La computació ha revolucionat pràcticament tots els camps de la ciència, incloses les ciències de la terra. Els superordinadors ens permeten estudiar fenòmens que abans eren inabastables. Simular la Terra té un doble interès: el que passa a la Terra ens afecta en el nostre dia a dia, i el que fem com a societat impacta la Terra. Parlarem de les eines tecnològiques que ens ajuden a comprendre millor el nostre planeta i com les simulacions per ordinador estan transformant la manera en què estudiem i entenem la Terra.

Agricultura de precisió, un aprenentatge del passat per afrontar el futur –  A les 22.35 h

Jordi Llorens Calveras – Grup de Recerca en Agròtica i Agricultura de Precisió – Universitat de Lleida

L’Agricultura de Precisió és una estratègia de gestió que recull, processa i analitza dades temporals, espacials i individuals i les combina amb altres informacions per a recolzar les decisions de maneig d’acord amb la variabilitat estimada. Aquesta definició, tot i ser complexa i bastant recent, és una mirada a com s’ha estat fent l’agricultura en el passat i d’aquelles coses més aprofitables se n’ha planificat una agricultura del futur utilitzant les tècniques

Lloc: Claustre de Sant Francesc (Berga)

Hora: de les 20.30 a les 23 h

Compartiu aquesta història. Trieu la vostra plataforma!