Entre els mesos de maig i juliol de 2025, el projecte europeu EDUFIRST (Early Childhood Education and Care Services for Inclusion, Rights and Sustainability) ha organitzat una sèrie de tallers participatius a les ciutats de Barcelona, Vic, Milà i Tampere, amb l’objectiu de dissenyar nous serveis d’atenció a la primera infància i millorar-ne els actuals.

En total, han participat en aquests tallers 154 professionals de l’educació infantil: 51 a Barcelona, 33 a Vic, 47 a Tampere i 23 a Milà. Els tallers s’han estructurat en diverses sessions adreçades a educadors i educadores, directors i directores de serveis, famílies i responsables polítics, amb una metodologia comuna basada en la reflexió col·lectiva i el disseny de propostes innovadores.

Reptes clau 

Els debats han abordat reptes clau per als serveis d’educació i atenció a la primera infància (ECEC), com ara la universalització de l’accés (especialment durant els primers 1.000 dies de vida dels infants), la diversitat creixent i les desigualtats entre els infants i les seves famílies, els nous significats del concepte “qualitat” dels serveis, la manca de personal educatiu o la necessitat d’avaluacions més útils i participatives, a més a més d’altres aspectes com ara la manca de connexió i diàleg entre els àmbits polític, institucional i pedagògic.

En aquest sentit, un dels objectius dels tallers ha estat també imaginar una eina d’autoavaluació europea per millorar la qualitat dels serveis des de dins, tenint en compte que les funcions presents i futures dels serveis ECEC són la cura, l’educació, la conciliació familiar, la reducció de desigualtats, i la inclusió social i lingüística, entre altres. Les conclusions recollides serviran per elaborar propostes concretes per als municipis europeus, en línia amb els objectius de la Garantia Infantil de la UE.

Aquests tallers s’han dut a terme en el marc del projecte EDUFIRST, finançat pel programa Erasmus+ i coordinat per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), amb Jordi Collet com a investigador principal. A més a més de la UVic-UCC també participen en aquest projecte l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, la ciutat de Milà (Itàlia) i la ciutat de Tampere (Finlàndia).