El projecte “Zoom Out” va estrenar el 26 de maig passat tres animacions al cinema cooperatiu Zumzeig de Barcelona. Amb el lema “Que els llibres siguin terratrèmols”, l’acte va reunir 75 persones i va oferir una conversa amb Mar González (Maneno) i Marc Alabart (Tàndem LIJ), que van explicar a través d’exemples com incorporen la reflexió sobre les desigualtats en la seva feina de mediació literària. A la presentació també hi van participar membres del projecte “Zoom Out” com Gerard Coll-Planas, investigador principal del projecte, i Marina Garcia-Castillo i Lorena González-Ruiz, investigadors del grup de recerca GETLIHC de la UVic-UCC, així com docents d’escoles implicades en el projecte, com l’Escola Joan Miró (Barcelona) i l’Escola La Sínia (Vic), que van exposar com es treballen aquests temes a l’aula.
Durant l’acte també es va donar veu als creadors de les animacions, Cristina Zafra (il·lustració) i Sergi Banach (animació), que van destacar la col·laboració entre l’àmbit artístic i l’acadèmic per adaptar continguts de forma propera a un públic infantil. Els tres vídeos tenen una durada de tres a quatre minuts i estan disponibles en sis idiomes. El primer, Per a què serveix un llibre?, convida a pensar el paper de la literatura en la construcció de la identitat. El segon, Si vols pots… o no, mostra les desigualtats amb una mirada interseccional i amb un llenguatge proper als infants. El tercer, Literatura infantil i desigualtats, planteja com afrontar les discriminacions en els contes. Els vídeos, dirigits i guionitzats per Gerard Coll-Planas, es complementen amb activitats educatives per fer a l’aula i pròximament es publicaran en format llibre, per tal de facilitar-ne l’ús tant a escoles com a famílies.
“Zoom Out” per desenvolupar la mirada crítica
El projecte “Zoom Out”, coordinat per la UVic-UCC i finançat pel programa Erasmus+, reflexiona sobre com la literatura infantil contribueix a formar l’imaginari dels infants i, alhora, com pot ser una eina per qüestionar desigualtats. Les tres animacions creades dins del projecte parteixen d’una mirada interseccional, que posa en relleu com es combinen eixos de desigualtat com el gènere, l’origen, la classe social o la diversitat funcional.
Aquest projecte aposta per generar converses crítiques i significatives a l’aula, allunyant-se de la censura o la reescriptura dels contes tradicionals, i aportant una eina innovadora i transformadora per a l’educació en valors. Els continguts es publicaran en forma de llibre la pròxima tardor per tal de facilitar un treball més pausat a l’aula i amb aquelles famílies interessades.