Per què els herois de la literatura infantil europea tradicionalment han estat de gènere masculí, joves, blancs i ben plantats? Agafant els estereotips de la literatura com a punt de partida, i amb la voluntat d’obrir una reflexió entre els alumnes de primària sobre les desigualtats, s’han fet tres animacions en el marc del projecte de recerca europeu “Zoom Out”, liderat per la UVic-UCC. Aquest material audiovisual, que vol ser un recurs educatiu per estimular la mirada crítica en els alumnes, està plantejat des d’una perspectiva interseccional, és a dir, que mostra com els diferents eixos de desigualtat (gènere, origen, classe social, diversitat funcional, etc.) s’interrelacionen i impacten en les nostres experiències.

Cadascun dels tres vídeos tracta un tema diferent, el primer dels quals porta per títol “Per a què serveix un llibre?” i és una aproximació poètica a com la literatura infantil conforma el nostre imaginari i com influeix en la manera com ens veiem a nosaltres mateixos. El segon vídeo, “Si vols pots… o no”, aborda la qüestió de les desigualtats des d’una mirada interseccional (tenint en compte els diferents eixos de desigualtat) i amb un llenguatge proper a l’alumnat de primària. Finalment, el tercer vídeo, titulat “Literatura infantil i desigualtats”, planteja el debat sobre com s’ha d’actuar davant les desigualtats que estan presents en la literatura infantil i aposta per fomentar una mirada crítica.

Gerard Coll-Planas, investigador principal del projecte “Zoom Out” i expert en temes de gènere, ha fet el guió i ha dirigit les animacions. Segons ell, “el projecte s’allunya de les estratègies de censura o reescriptura; apostem per fomentar una mirada crítica de l’alumnat vers la literatura infantil per poder establir converses significatives sobre la desigualtat”.

En sis idiomes i pròximament, en forma de llibre

Les animacions, amb una durada d’entre tres i quatre minuts cadascuna, es poden veure en sis idiomes —català, castellà, anglès, italià, polonès i croat— i van acompanyades d’activitats per desenvolupar a l’aula, que permeten treballar diferents conceptes al voltant de la diversitat i les diferències. Els continguts també es publicaran en forma de llibre, amb vista a la pròxima tardor, la qual cosa permetrà dur a terme un treball més pausat tant per a les escoles com per a les famílies interessades.

Les il·lustracions de les animacions són de Cristina Zafra i l’animació, de Sergi Banach. Lorena González s’ha encarregat de la producció i Cristian Arenós, de l’edició de so i música. El doblatge al català i castellà ha anat a càrrec de Pol Felip.

Acte de presentació el 26 de maig a Barcelona

La presentació en públic de les animacions del projecte “Zoom Out” es farà el pròxim dilluns, 26 de maig, a les 18 h, al Zumzeig Cinecooperativa (c. Béjar 53, Barcelona), en un acte que tindrà com a lema “Que els llibres siguin terratrèmols”. Aquesta estrena coincidirà amb la presentació del projecte de recerca “Zoom Out”, que explora com la literatura infantil pot esdevenir una eina per pensar i dialogar sobre les desigualtats, convidant infants i adults a reflexionar des d’una mirada crítica i interseccional. Finançat pel programa Erasmus+, aquest projecte està coordinat pel grup de recerca Grup d’Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i comunicació (GETLIHC) de la UVic-UCC.

A la presentació de les animacions hi haurà Marc Alabart (Tàndem LIJ) i Mar González (Maneno), amb qui s’establirà un diàleg sobre mediació literària i desigualtats. A més a més, hi participaran Jèssica Balcells (Escola Joan Miró, Barcelona), Mireia Escobar (Escola La Sínia, Vic), Maria Alonso (Artijoc) i també Gerard Coll-Planas, Marina Garcia-Castillo i Lorena González-Ruiz (investigadors del projecte “Zoom Out”). Les places són limitades i cal inscripció prèvia en aquest enllaç.