Dimarts passat es va presentar a la sala d’actes de l’espai artístic barceloní Arts Santa Mònica el projecte “Zoom Out”, liderat pel sociòleg i investigador de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) Gerard Coll-Planas, que s’aproxima a la literatura infantil per tractar les desigualtats des d’una mirada interseccional. A l’acte, titulat “Ens trobem a la cruïlla?”, es va presentar el projecte i un recurs audiovisual en què persones joves comparteixen amb alumnat de primària les seves experiències sobre les desigualtats a l’escola i reflexionen sobre el paper que hi va jugar la literatura.

“Zoom Out” sorgeix de la inquietud per tractar diferents desigualtats a les aules amb una mirada més profunda i, a la vegada, descobrir que “la literatura és, segurament, la millor via d’entrada per intentar copsar el màxim de matisos”, va explicar Gerard Coll-Planas. Entre altres observacions, l’investigador va destacar la necessitat patent d’alguns dels alumnes per trobar referents propis en l’imaginari col·lectiu transmès en els contes considerats tradicionals. “Ens va sorprendre com el projecte va posar de manifest la necessitat vital profunda, molt més profunda entre alumnat d’origen estranger, per imaginar-se”, va afegir l’investigador.

Reconstruint mirades

L’acte també va incloure la presentació de dos projectes més que, des de diferents perspectives, treballen les desigualtats des de l’anticolonialisme, una realitat sensible i propera a la quotidianitat del barri barceloní del Raval de Barcelona. Es tracta, d’una banda, de la revisió del fons bibliogràfic de la Biblioteca de Sant Pau i Santa Creu, a càrrec de la seva directora, Virgínia Cierco, i, de l’altra, del projecte FIU, una biblioteca mòbil anticolonial feta pel Centre d’Arts Santa Mònica, que repensa continent i contingut sobre la literatura, per a grans i petits, amb l’objectiu de fomentar la mirada crítica.

Cierco va afirmar que “treballem per les persones que viuen al Raval i, per tant, és imperatiu sistematitzar la mirada anticolonial i antiracista”, i també va emfatitzar la importància de crear “espais segurs i reforçar vincles amb la comunitat del barri”. “Ens cal molta desconstrucció per refer les mirades”, va afegir Verónica Lahitte, una de les impulsores de la iniciativa, que va dinamitzar el debat, juntament amb Carla Lupa i Mercedes Saya.

Un projecte europeu

Aquest va ser el primer acte públic del projecte europeu “Zoom Out”, que coordina la línia en interseccionalitat del grup de recerca consolidat Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLIHC), en què participen escoles, associacions i cooperatives catalanes, croates, italianes i poloneses. El projecte té com a finalitat cocrear materials educatius per treballar les desigualtats a l’aula a través de la literatura infantil.

El projecte, a més, està acompanyat d’una campanya de comunicació per sensibilitzar sobre la inclusió social i la diversitat entre els alumnes de primària, professorat, famílies i personal educatiu i de biblioteca amb cartells visuals, vídeos curts i videoanimacions, que expliquen tant el seu enfocament com els resultats, i dels quals se’n va poder veure una mostra durant la presentació. Entre aquests, també s’estan elaborant una Guia, una caixa d’eines que recull diferents recursos educatius i tres animacions que aviat es faran públiques.