Un total de trenta-un estudiants de secundària i de batxillerat de diversos instituts i escoles de la província de Barcelona i de València, que competien a títol personal, van prendre part en la final de l’Olimpíada d’Informàtica Catalana 2024, que es va disputar aquest dissabte, 13 d’abril, a la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Es tracta d’un esdeveniment que té com a principal objectiu fomentar l’aprenentatge de la informàtica entre tots els estudiants de secundària, de batxillerat i de cicles formatius de grau superior.
El palmarès de l’Olcat 2024
La final de l’Olimpíada es va desenvolupar al llarg de tot el dia a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic-UCC. Va resultar-ne guanyador Alejandro Vivero Puga, amb la medalla d’or com a campió absolut. També van obtenir medalla d’or Carles Mele, Daniel Nieto Pérez i Xavier Ortiz. Així mateix, van ser guardonats amb la medalla de plata Eulàlia Gaya Bretones, Ricardo Batanero Moranchel, Guillem Vizcarro Sánchez del Valle i Marc Bru Montoya. Finalment, el premi en la categoria de bronze va ser per a Dani del Río Baena, Joan Ripoll Viñolas, Daniel Carpenter i Àlex Xavier Touza Luque.
Una oportunitat única per demostrar les habilitats en informàtica i matemàtiques
Segons Jacobo Vilella, membre de l’Associació de l’Olimpíada Informàtica Catalana, “l’OIcat ofereix als participants una oportunitat única per demostrar les seves habilitats i posar-les a prova en un entorn competitiu, mentre també els brinda la possibilitat de connectar amb altres estudiants interessats en la informàtica i les matemàtiques”. I afegeix que “gràcies a les olimpíades informàtiques els estudiants tenen un espai on aprendre programació i algorísmia amb molta més profunditat del que veuen a l’escola, conèixer altres nois i noies amb els seus mateixos interessos i crear comunitat”.
Desenvolupament de l’Olimpíada
Aquesta final era el colofó a tota l’Olimpíada, que s’havia iniciat del 18 al 24 de novembre amb un primer entrenament i del 2 al 7 de gener, amb un de segon. Després d’aquesta preparació, el torneig classificatori s’havia fet el 24 de febrer. En aquest sentit, per a Jacobo Vilella “ser finalista ja és un premi en si: ser convidats per la universitat a poder demostrar els seus coneixements i capacitats els permet entendre la rellevància del que estan aconseguint, a més de conèixer l’entorn on, d’aquí a pocs anys, aspiren a continuar desenvolupant i professionalitzant el seu talent”.
La participació en l’Olimpíada d’Informàtica Catalana pot servir com a trampolí per als estudiants interessats a seguir una carrera en el camp de la tecnologia, la informàtica i les matemàtiques, tenint en compte que aquesta competició fomenta el desenvolupament d’habilitats de resolució de problemes i programació. Per a Carles Bosch, coordinador del grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs de la UVic-UCC, el fet d’acollir la final de l’Olcat a la UVic-UCC contribueix a donar visibilitat als graus de la UVic-UCC de l’àmbit, com el grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs (GMAV), tenint en compte que “els estudiants que es presenten a l’Olimpíada molt probablement acabaran escollint un grau en l’àmbit de la programació i les tecnologies digitals, com pot ser el GMAV”. D’altra banda, Bosch comenta que un acte d’aquestes característiques pot ajudar a fomentar l’interès en aquesta disciplina en els estudiants de la zona. “De fet, ja vàrem contactar amb diversos centres per promoure l’Olimpíada en l’àmbit local i motivar els alumnes a presentar-s’hi o, si més no, a interessar-se per aquest àmbit”, assenyala.
Acte de benvinguda, amb conferència inaugural
En el decurs de la jornada, després de les proves de sistemes, hi va haver l’acte de benvinguda, que va incloure la conferència “Conèixer les bases de la Informàtica per entendre les arquitectures modernes al cloud”, a càrrec d’Albert Baucells, president de TICOsona i membre de Seidor. També, els parlaments institucionals de la vicerectora d’Ordenació Acadèmica de la UVic-UCC, M. Àngels Pinyana; la degana de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, Malu Calle, i la cap de l’Àrea de Cultura Digital de la Generalitat de Catalunya, Roser Cussó. A la tarda, es va desenvolupar pròpiament el concurs, que va anar seguit de l’entrega de premis i l’acte de cloenda de l’Olimpíada.
L’Olcat és organitzada per l’Associació de l’Olimpíada Informàtica Catalana, que promou l’aprenentatge de la programació informàtica entre els joves, fomenta l’ensenyament de la programació als centres d’ensenyament, dona visibilitat al talent femení en el sector tecnològic i promou la igualtat d’oportunitats, entre altres finalitats. L’Olcat està patrocinada per Apotema, Codelearn, la Societat Catalana de Tecnologia i Vichy Catalan. Hi col·laboren el Departament d’Educació de la Generalitat, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat de Girona i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.