Pol Borràs, Adrià Margalef i Roger Valeri, alumnes del Grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs, han participat com a àrbitres a la dotzena edició de la FIRST Lego League Challenge, el torneig STEAM que s’ha celebrat el dissabte 24 de febrer a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic-UCC.

L’equip FEDAC Wolvineers de Girona ha estat el guanyador del torneig. El segon classificat ha estat l’equip The 9th Element, de Manlleu, i el tercer premi se l’ha endut Legolàctics, de Llinars del Vallès, els quals han rebut una menció especial en l’apartat del projecte d’Innovació, que els permetrà participar al National Innovation Awards, un premi estatal que vol encoratjar i ajudar els equips a desenvolupar solucions innovadores al món real. Tots tres equips podran accedir a la final espanyola, que tindrà lloc a Alacant el mes vinent.

14 premis i reconeixements

A banda dels guanyadors, s’han repartit 14 premis més: el primer premi UVic-UCC als Valors FIRST Lego League, ha estat per l’equip SALLE Manlleu 1; el segon premi Ajuntament de Vic als Valors ha recaigut en els Puig League, mentre que el 3r premi Divasa-Farmavic, se l’han endut els Kreeps, tots tres de Manlleu.

Pel que fa als premis al projecte d’innovació, el primer premi Seidor se l’han endut els Rocaprevera 4t de Torelló, i el segon premi VERA ha recaigut en els Teen’s Art, de Manlleu. En la categoria de premis al disseny del robot, els guanyadors han estat, en primer lloc, i amb el guardó Casa Tarradellas, REM Jr, de Girona i, en segon lloc, i amb el premi del Departament d’Enginyeries UVic, Enginy Robòtic Club, de Tona.

En l’àmbit del Comportament del Robot, el primer Premi SOME ha estat per l’equip FEDAC Wolvineers, mentre que el segon premi JCM Technologies, se l’ha emportat Enginy Robòtic Club de Tona. El Premi El 9 Nou a l’Emprenedoria l’ha guanyat l’equip La Salut de Sabadell; el Premi Elausa a l’Excel.lència en Enginyeria, se l’han endut els Legurb de Gurb; i el Premi ISERN a les Joves Promeses, ha estat per l’equip Artístic Lego Vents, de Manlleu.

Finalment, el guardó del 1r Premi Facultat de Ciències i Tecnologia a l’Entrenador, ha estat per Aurora Guixé de l’equip Tecnobots de Berga, mentre que el segon Premi Departament de Biocències de la UVic a l’Entrenador ha estat per Judit Lozano i Montse Matas, de l’equip Artístic Lego Vents de Manlleu.

El torneig més multitudinari de l’estat espanyol

El campionat classificatori ha comptat amb 275 participants d’entre 10 i 16 anys en 32 equips procedents de Manlleu, Cardedeu, Barcelona, Sabadell, Cabrera de Mar, Girona, Vilassar de Mar, Moià, Parets del Vallès, Castellbell i el Vilar, Berga, Montcada i Reixac, Vic, Torelló Tona, Gurb, Llinars del Vallès i Manresa. Un any més, el 9 TV ha retransmès la competició durant tot el matí en un programa en directe.

A més del joc dels robots, els equips participants han hagut de defensar un projecte de recerca i innovació científica i mostrar el disseny del robot davant d’un jurat. Enguany el lema proposat a escala internacional era “Masterpiece”, que convidava els participants a trobar solucions creatives i enginyoses per impulsar i comunicar activitats artístiques, culturals i passatemps, mitjançant la tecnologia.

Durant la cerimònia de lliurament de premis, el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, ha manifestat que la FIRST Lego League és “una pedrera de creació de talent dels joves de les comarques de la Catalunya central, principalment, en els àmbits de les ciències i la tecnologia” i també que aquest torneig “és un repte organitzatiu absolutament transversal, que aglutina totes les capes de la comunitat universitària, gràcies al més d’un centenar de voluntaris que s’aboquen perquè els 500 participants i els seus acompanyants gaudeixin d’una matinal de ciència i tecnologia ben profitosa a la universitat”.

Al seu torn, la regidora d’Educació i Joves i Convivència i Seguretat de l’Ajuntament de Vic, Elisabet Franquesa, ha felicitat a tots els participants i ha dit que “confiem en vosaltres en el vostre talent, força i formació”. També ha manifestat el desig “que aquest torneig us inspiri de cara el futur”.

La FLL Explore per als més petits

Simultàniament, els infants més menuts també han gaudit d’una jornada de robòtica, fora de competició a l’edifici Miramarges. Aquesta edició de la FLL Explore per a nens i nenes de 6 a 9 anys, ha comptat amb 225 participants en 40 equips, els quals han explicat el funcionament del seu robot i han explicat el seu projecte científic davant d’un jurat.

Les competicions de la FIRST LEGO League són gestionades en l’àmbit estatal per l’Asociación Ingeniera Soy, i en l’àmbit local té la col·laboració de la Fundació Catalana per a la Recerca, el Col·legi d’Enginyers de Catalunya, Elausa, Casa Tarradellas, Vera, Some, Isern, Divasa-Farmavic, Seidor, JCM Technologies, El9Nou i l’Ajuntament de Vic.

Un torneig amb valors

FIRST Lego League és el major programa educatiu en àrees STEAM del món. Durant mesos, més de 700.000 joves de 110 països diferents participen en les fases finals d’aquest programa internacional basat en robòtica i programació. El programa i la competició giren entorn de tres àrees principals: el projecte d’Innovació, el disseny del robot autònom per superar missions en un tauler oficial i la promoció de valors fonamentals com són el treball en equip, el respecte, la inclusió i la competició cordial.