El PROGRAMA CIÈNCIA I SOCIETAT – UVic-UCC–  va néixer l’any 2007 i  s’estructura en tres projectes diferents:

Té com a objectius:

  • Vincular la universitat i la societat en general en l’àmbit de les ciències i la tecnologia.
  • Agermanar d’alguna manera les ciències, la tecnologia i i les lletres.
  • Estimular l’interès dels estudiants preuniversitaris i universitaris per les professions vinculades als àmbits STEM.
  • Fomentar la creativitat tecnològica per incrementar les vocacions tècniques i científiques dels joves.

A continuació es mostra el resum del Programa Ciència i Societat en tres idiomes: català, castellà i anglès:

Resum en català del Programa Ciència i Societat (UVic-UCC)  

El Programa Ciència i Societat és un projecte d’innovació docent de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), que és fruit de diverses constatacions fonamentals en el marc socioeconòmic i educatiu del nostre país, sent un model innovador en la divulgació de la ciència i la tecnologia al col·lectiu d’estudiants universitaris i preuniversitaris.

Aquest programa té, primerament, la rellevància d’apropar la ciència i la tecnologia a diversos àmbits de la nostra societat, en un registre adequat per cadascun d’ells, a través de la divulgació científica; en segon lloc, destaca per la importància de promoure  la creativitat com incentiu de vocacions científico-tecnològiques entre els joves, que seran la base de futurs professionals excel·lents, que impulsaran de forma decidia innovació Científica i Tecnològica, clau per l’economia del nostre país; en tercer lloc, l’esmentat Programa permet desenvolupar les competències STEM (Science, Technology, Enginyeering &Mathematics), així com incentivar vocacions científico- tecnològiques femenines; i per acabar, es singularitza per l’enorme potencial de la divulgació Científica com a eina de innovació docent que afavoreix la millora dels resultats acadèmics en les àrees que cursen estudiants que participen en aquest programa(de diversos nivells educatius). En definitiva, el Programa Ciència i Societat té la finalitat de fomentar i incentivar l’apropament de la ciència, la tecnologia i la innovació als ciutadans, retallant les distancies existents entre el món científic i tecnològic i la societat en general.

Tal com s’ha posat de manifest anteriorment, els tres eixos principals sobre els quals el Programa Ciència i Societat desenvolupa la seva activitat d’excel·lència a nivell docent són: Projecte de Tertúlies de Literatura Científica (TLC), Projecte Premi Llegim Ciència (PLC) i Projecte Mercat de Tecnologia d’Osona (MdT d’Osona).

Resum en castellà del Programa Ciència i Societat (UVic-UCC)

El Programa Ciencia y Sociedad es un proyecto de innovación docente de la Facultad de Ciencias y Tecnología de la Universidad de Vic- Universidad Central de Cataluña (UVic-UCC), que es fruto de diversas constataciones fundamentales en el marco socioeconómico y educativo de nuestro país, siendo un modelo innovador en la divulgación de la ciencia y la tecnología al colectivo de estudiantes universitarios y preuniversitarios.

Este Programa tiene, primeramente, la relevancia de acercar la ciencia y la tecnología a diversos ámbitos de nuestra sociedad, en un registro adecuado para cada uno de ellos, a través de la divulgación Científica; en segundo lugar, destaca por la importancia de promover la creatividad como incentivo de vocaciones científico-tecnológicas entre los jóvenes, que serán la base   de futuros profesionales excelentes, que impulsarán de forma decidida innovación  Científica y tecnológica, clave para la economía de nuestro país; en tercer lugar, el citado Programa permite desarrollar las competencias STEM (Science, Technology, Engineering&Mathematics), así como incentivar vocaciones científico-tecnológicas femeninas; y para terminar, se singulariza por el enorme potencial de la divulgación Científica como herramienta de innovación docente que favorezca la mejora de los resultados académicos en las áreas que cursan los estudiantes que participan en este programa (de diversos niveles educativos). En definitiva, el Programa Ciencia y Sociedad tiene la finalidad de fomentar e incentivar el acercamiento de la ciencia, la tecnología y la innovación a los ciudadanos, acortando las distancias existentes entre el mundo científico y tecnológico y la sociedad en general.

Los tres ejes principales sobre los cuales el Programa Ciencia y Sociedad desarrolla su actividad de excelencia a nivel docente son: Proyecto Tertulias de Literatura Científica(TLC), Proyecto Premio Leemos Ciencia (PLC), Proyecto Mercado de Tecnología de Osona (MdT Osona).

Resum en anglès del Programa Ciència i Societat (UVic-UCC)

Science and Society Program is a teaching innovation project of the Faculty of Sciences and Technology at the University of Vic- Central University of Catalonia (UVic-UCC), which is the result of several fundamental findings in the socio-economic and educational context of our country, being an innovative model in the diffusion of science and technology to the collective of both undergraduate and high school students.

First of all, this Program has the relevance of approaching science and technology to different areas of our society, in a suitable register for each of them, through the scientific disclosure; secondly, this Program promotes creativity to encourage scientific-technological vocations among young people,  which will be the base of future excellent professionals, that would decisively promote scientific and technological innovation, the key to the economy of our country; additionally this Program develops STEM skills (Science, Technology, Engineering & Mathematics) as well as encourages women scientific and technological vocations; and finally, the Program has an enormous potential of scientific divulgation as an educational innovation tool that favours the improvement of students’ academic results (in several areas). In conclusion, the main goal of Science and Society Program is to promote and encourage the approach of science, technology and innovation to different groups of people, covering the gap between scientific and technological world and society in general.

The three pillars on which “Science and Society Program” develops its activity of excellence are: Project Scientific literature meetings (TLC), Project  Reading science award (PLC), Project Osona Technology Market (MdT Osona).

A continuació s’exposa breument en què consisteix cada projecte:

Descripció de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC)

Tertúlies de Literatura Científica (TLC) – http://tlc.uvic.cat/

Destinat a estudiants universitaris i preuniversitaris, es tracta de llegir llibres d’assaig  de ciència actuals, amb l’oportunitat de conèixer i interactuar amb els seus autors (el present curs 2017/18 en fem  l’11a edició). Val a dir que aquest projecte ja té dues rèpliques més en altres universitats: “Lee Ciencia,abre tu mente” a la Universidad de Córdoba (Elena Lázaro) i  TLC de la Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València (Soledat Rubio).
Els inicis del projecte TLC es remunten al curs 2007/08  quan la professora Julita Oliveras, com a docent a l’assignatura de Biologia del primer curs dels Graus de l’àmbit de les biociències (Biologia, Biotecnologia, Enginyeria Biomèdica) va tenir la iniciativa de proposar la lectura d’un llibre d’assaig i la posterior discussió  a l’aula, setmanalment, a partir de qüestionaris preparats per ella mateixa. D’aquesta manera s’incentivava la lectura científica d’autors contemporanis. Paral·lelament es va propiciar que el científic pogués acudir a la UVic a parlar de la seva obra. Aquest format fou la plataforma per iniciar el projecte de les Tertúlies de Literatura Científica a la UVic.
En la primera edició es va treballar el llibre d’assaig  “El mono obeso”,  escrit pel científic José Enrique Campillo, Catedràtic de la Facultat de Medicina de la Universidad de Extremadura, i se’l va convidar a presentar l’obra. L’experiència va tenir una acollida excel·lent entre els estudiants universitaris. Val a dir, que es va aprofitar l’avinentesa per convidar grups preuniversitaris a participar en aquesta experiència i aquesta iniciativa també va ser molt ben valorada per aquest col·lectiu. Posteriorment es va inscriure en la proposta d’Impuls de la Lectura del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, per potenciar la lectura com a eina d’aprenentatge en els diferents àmbits de coneixement.

Ja des d’aquesta primera edició la proposta de les TLC va esdevenir un projecte singular d’innovació docent a la UVic. A partir de llavors es varen convidar, curs rere curs, diferents científics contemporanis, que han escrit un llibre d’assaig. S’han realitzat 64 activitats diferents a les TLC durant les onze edicions des del 2007 fins al 2018, amb una participació de l’ordre de 17.000 estudiants dels quals un 80% son preuniversitaris i la resta son universitaris (13.600 estudiants universitaris i  3.400 universitaris).

Actualment el projecte de les TLC, que es va iniciar a la Facultat de Ciències i Tecnologia, s’ha exportat a les altres facultats de la UVic-UCC, de manera que aquesta proposta d’innovació docent s’ha implantat a assignatures d’àmbits tan diferents com la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC),  la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) i la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB).

Descripció del Premi Llegim Ciència (PLC)

Premi Llegim Ciència (PLC) – http://mon.uvic.cat/premi-llegim-ciencia/

Destinat a estudiants d’ensenyament secundari, en particular el cicle superior d’ESO, (a tercer i quart cursos) combina la lectura de literatura d’una novel·la de l’àmbit de la ciència i/o tecnologia, amb l’escriptura d’un relat o una crítica (el curs 2017/18 fem la 6a edició amb la lectura de la novel·la LLAMPECS per saber del tecnòleg, inventor i savi  Nikolai Tesla).

Es proposa un llibre de lectura, en concret una novel·la de ciència adequada a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO. La lectura és guiada pel seu professorat, i a continuació han d’escriure un relat per participar al concurs de relats del Premi Llegim Ciència. Els estudiants escriuen un relat ajustat a una de les dues modalitats que es proposen i el professorat de cada centre de secundària fa una selecció prèvia dels tres  millors relats de cada modalitat i categoria (3r o 4t d’ESO) i ho envia a l’organització.

L’organització formada pel comitè intern i el jurat, persones especialistes del món de la ciència, la tecnologia i la literatura, en fa una valoració a fi d’escollir els guardonats. Aquests reben un premi concedit per gentilesa de diverses institucions com són Fundació Espavila, Consell Comarcal d’Osona i Fundació Catalunya-La Pedrera, diverses editorials, entre d’altres, així com, en alguns casos, del propi/a autor/a, per exemple la Dra M. Pilar Gil, va ser una escriptora que es va sentir tan emocionada que s’hagués escollit la seva novel·la “Brahe i Kepler” per PLC, que va obsequiar amb un regal magnífics als estudiants premiats pel seu relat, el que va crear un precedent extraordinari en el PLC

A la data d’entrega de premis, l’autor/a de la novel·la imparteix una ponència a l’Aula Magna de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, i els estudiants aquell mateix dia coneixen el veredicte final, amb una gran expectació, i els guanyadors del concurs de relats fan una lectura pública del seu relat sobre la novel·la llegida, el que és un gran honor per ells que el públic de joves els escoltin en aquell moment de la seva lectura!

Descripció del Mercat de Tecnologia d’Osona (MdT d’Osona)

Mercat de Tecnologia d’Osona (MdT d’Osona) – http://mon.uvic.cat/mdt/

Posada en comú de ginys tecnològics dels estudiants de secundària (el curs 2017/18 fem la 9a edició: per conèixer els enginys fets a l’aula  en es diferents centres de secundària,dirigits pel seu professorat, que arriben a la UVic en una data concret per ser exposats en la Fira del MdT d’Osona.

El Mercat de Tecnologia d’Osona s’inscriu a la xarxa de Mercats de Tecnologia que se celebra en diversos indrets de Catalunya. Al Mercat, l’alumnat de secundària hi presenta projectes proposats i executats per ells mateixos i, amb l’ajut dels seus professors, els mostra i els explica al públic visitant. És, per tant, una tribuna oberta on es presenta i fomenta la creativitat tecnològica i té per objecte incrementar les vocacions tècniques i científiques dels estudiants, que esdevindran els enginyers i científics del demà. La xarxa de Mercat de Tecnologia compta amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per la realització de les fires en les diverses seus. Es tracta, doncs, d’una iniciativa interuniversitària que treballa en xarxa i que gaudeix d’un ampli reconeixement institucional.

Es tracta d’una xarxa autosuficient que està formada per diferents seus  arreu de Catalunya: a Osona, amb seu a la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic, a Lleida, amb seu a l’Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdL;al Vallès, amb seu a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrials, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC, entre d’altres. Les persones que es cuiden de l’organització i els Comitès Organitzadors, compost per  professionals i professorat del camp de l’ensenyament, fa anys que hi treballen de forma col·legiada per garantir l’èxit d’aquestes activitats.

El MdT d’Osona incorpora de forma inherent el treball per projectes, una metodologia activa amb què es fomenta un aprenentatge significatiu en els estudiants i es pretén millorar la motivació envers les disciplines de caire tecnològic, tot generant espais en què els estudiants poden explicar i compartir amb d’altres -estudiants de secundària, batxillerat, universitaris i professorat tant de secundària com universitari- la seva feina a les aules.

A més, el MdT d’Osona permet que experiències interessants surtin del marc de l’aula; és, en definitiva, un punt de trobada d’alumnat, professorat i societat en general, que fa brillar i atorga valor la creativitat tecnològica que es desplega cada dia a les aules d’arreu de Catalunya.

 


1 d’agost de 2017- Distinció Jaume Vicens Vives, com a premi individual, a la senyora Julita Oliveras Masramon, professora de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, per la seva tasca de lideratge del Programa Ciència i Societat, que pretén apropar l’estudiant universitari i el preuniversitari a la ciència més innovadora, a partir de l’impuls de diferents projectes pedagògics i de divulgació científica, dirigits a millorar i innovar l’ensenyament de la ciència i la tecnologia, afavorir el desenvolupament de capacitats i de valors universals i promoure la implicació de la societat i la formació d’excel·lents professionals en aquests àmbits.

Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 7426 -3.8.2017:

http://universitatsirecerca.gencat.cat/ca/01_secretaria_duniversitats_i_recerca/premis_i_reconeixements/distincions_jaume_vicens_vives/

http://universitatsirecerca.gencat.cat/web/.content/01_Secretaria_Universitats_i_Recerca/distincions_vicens_vives/documents/Quadre_Vicens_Vives_per_sexe.pdf

Podeu veure més informació sobre la distinció atorgada al Programa Ciència i Societat clicant a: http://mon.uvic.cat/tlc/que-son/distincions-i-premis/