Tendències de la indústria de l’esport amb Raül Llimós

with No hi ha comentaris

La setmana passada vam entrevistar en Raül Llimós per parlar de les tendències i perspectives de futur de la indústria de l’esport. Com que ens va semblar que tot el que comentava era molt interessant, hem preparat una síntesi de les principals qüestions que va explicar. Tot i així, de cara a properes ocasions, no t’esperis al resum i apunta’t al webinar en directe!

 

Producció de continguts

A dia d’avui, els grans clubs ja no són només organitzacions esportives sinó que s’han convertit en productors de continguts. N’és un bon exemple el cas del Futbol Club Barcelona, que ja fa temps que treballa en la seva pròpia productora: Barça Studios. En els propers anys, veurem com la creació de contingut, tant a nivell propi com per tercers, forma part del negoci i genera una via de monetització per part de les propietats esportives. Ja ho diuen els americans: Content is king!

 

Tecnologia aplicada a l’esport

La tecnologia és a tot arreu i cada vegada és més present en tots els àmbits. L’univers de les dades, l’internet de les coses o els wearables tindran, i ja tenen, un protagonisme més que destacat al sector de l’esport. Alguns casos d’èxit força recents són els d’Humanox, que ha creat unes canyelleres intel·ligents que permeten monitoritzar diversos aspectes del rendiment dels jugadors, o el de Blinkfire, que fa servir intel·ligència artificial per mesurar l’impacte dels patrocinadors a les xarxes socials.

 

El fan al centre de l’acció

En un entorn amb tantes possibilitats d’entreteniment, una manera de captar l’atenció dels aficionats és donar-los protagonisme i posar-los al centre de l’acció. Així, partint de l’experiència esportiva i amb l’ajut de la tecnologia, s’estan creant una gran diversitat d’iniciatives que transformen el rol dels fans i els converteixin en subjectes actius de l’acció.

 

Sostenibilitat

Aquesta tendència, que s’aplica en molts camps, també ha arribat a l’esport. Reduir l’impacte que es genera a l’entorn i al medi ambient s’està convertint en una prioritat per les marques i empreses esportives. El Bayern de Munic, per exemple, va aunciar que a partir de la temporada vinent eliminarà totes les entrades en paper.

 

Smart stadiums

Els estadis i instal·lacions esportives han deixat de ser un espai on només se celebren competicions i s’estan transformant en epicentres d’oci i de negoci. La remodelació dels camps de fubtol de Barça i Madrid, per exemple, són un element essencial per a l’èxit de l’estratègia comercial dels propers anys.

D’una banda, aquests equipaments incorporen centres comercials, restaurants, centres de fitness i altres tipus de serveis de lleure. De l’altra, s’hi està integrant una capa tecnològica que ha de permetre millorar l’experiència del fan, optimitzar la gestió dels recursos i aprofitar les dades per maximitzar-ne el rendiment.

 

Canvis de format d’esports

Els hàbits de consum de les noves generacions han canviat. L’audiència més jove segueix estant interessada en el producte esportiu però no està disposada a invertir hores senceres a seguir un partit o una cursa. Això està provocant que algunes competicions, com la Fòrmula 1, el World Padel Tour o MotoGP, estiguin fent canvis al reglament per millorar la competitivitat, escurçar la durada de les retransmissions i generar alicients per captar els més joves.

 

Noves plataformes 

Aquests canvis al perfil dels consumidors també portaran al seguiment de l’esport a través de noves plataformes i al repartiment dels drets televisius. La irrupció de les OTT i de canals com Twitch, portaran a replantejar com s’han de fer les retransmissions, com s’hi incorpora la publicitat i com conviuen amb les plataformes tradicionals.

 

Tokens i blockchain

Aquests dos conceptes han aparegut amb molta força darrerament al món de l’esport. Des de jugadors de la NFL que han demanat cobrar part del seu sou en bitcoins als famosos NFT, que han generat unes xifres de facturació rècord als Estats Units. Caldrà estar atents als propers canvis per veure si la relació entre esport, tokens i blockchain es consolida o decau.

 

Home fitness

Durant els mesos de confinament, les empreses dedicades al home fitness van experimentar un creixement bestial. Volava, a casa nostra, o Peloton, als Estats Units, en són una bona mostra. Ara que s’han relaxat les mesures de contenció de la pandèmia, sembla que la combinació entre l’esport des de casa i en espais convencionals es quedarà entre nosaltres. Caldrà veure quins models de negoci sorgeixen i estar atents a totes les novetats del sector.