Estàs dinant amb la teva família i els comentes que t’has apuntat a un màster de gestió i màrqueting esportiu. Després d’exposar què és la indústria de l’esport i explicar que és un sector en ple creixement, et fan la pregunta del milió: “I de què podràs treballar quan acabis aquest màster?”.
Perquè no tinguis cap mena de dubte i els puguis respondre de forma inequívoca, et presentem el ventall d’opcions d’inserció laboral dels professionals de la gestió i el màrqueting esportiu.
Instal·lacions esportives
Un dels elements essencials de la pràctica esportiva són les instal·lacions: pavellons, pistes de tennis i pàdel, piscines, camps de futbol, grans recintes esportius… En tots aquests casos, calen gestors esportius amb perfils molt específics que coneguin tot el que implica la gestió d’equipaments esportius: models de gestió, plans d’usos, manteniment, gestió de persones, anàlisi d’inversions, comunicació corporativa i un llarg etcètera.
Clubs de fitness
Tot i que són instal·lacions esportives, es mereixen un tractament a part. Amb una facturació de més de 2.350 milions d’euros l’any 2019, és una altra de les àrees principals d’inserció dels professionals de l’esport. La professionalització de la seva gestió i la irrupció constant de nous models de negoci exigeix professionals especialitzats en àrees com el management, el màrqueting, la comunicació i les finances.
Retail esportiu
El retail esportiu va generar 7.630 milions de facturació a l’Estat Espanyol l’any 2019. No fa falta ser una eminència per adonar-se que la indústria de béns i equipament esportiu és una via claríssima d’inserció laboral dels professionals de la gestió i el màrqueting esportiu. És un àmbit molt dinàmic amb oportunitats vinculades a les diferents fases de la cadena de valor: marques esportives, distribuidors i punts de venda, tant físics com digitals.
Administració pública
Els tècnics esportius dels ajuntaments (i de consells comarcals, diputacions, Generalitat… no ens posem tiquis-miquis ara!) són una part molt important del sector de l’esport a casa nostra. D’ells depenen una gran part dels projectes esportius. Per posar-ne alguns exemples, s’ocupen de la gestió d’equipaments públics, de l’atorgament de subvencions o dels programes d’esport per a tot tipus de col·lectius.
Esdeveniments esportius
Sembla que organitzar una cursa, una caminada o una pedalada es pugui fer des de la taula d’un bar, dissabte a la tarda, amb un parell d’horetes. No obstant, fer-ho de forma professional no és tan fàcil. Per crear esdeveniments esportius de qualitat i amb impacte econòmic, turístic o social, cal dominar eines de comunicació i màrqueting, saber gestionar la complexitat logísitica, coordinar voluntaris, atendre bé els participants i proporcionar experiències memorables. Per tant, les organitzacions que volen optar per la segona opció, han de comptar amb un professional de la gestió i el màrqueting esportiu.
Turisme esportiu
Viatjar per fer esport és tan antic com que el Madrid guanyi amb l’ajuda dels àrbitres. Tot i així, el creixement que ha experimentat aquest camp els últims anys ha estat elevadíssim. Per exemple, l’any 2019 el turisme esportiu va generar 6.844,3 milions d’euros a l’Estat Espanyol. Tenint en compte la competitivitat del sector, hi ha una demanda creixent de professionals especialitzats en creació i comercialització de productes de turisme esportiu, gestió de destinacions esportives i captació de turistes internacionals.
Consultoria esportiva
Acompanyar empreses i organitzacions esportives a assolir els seus objectius és la feina principals dels consultors en gestió esportiva. Algunes de les tasques més habituals són els estudis de viabilitat per instal·lacions o projectes esportius, els plans estratègics, la captació de nous clients o la generació de nous productes.
Màrqueting esportiu
La majoria de clubs i propietats esportives recorren a serveis externs per desenvolupar algunes de les àrees clau de negoci relacionades amb la comunicació i el màrqueting. El partner perfecte per garantir l’assoliment dels resultats és una agència de màrqueting esportiu. Les seves feines principals són recerca de patrocinadors i socis comercials, campanyes d’activiació de patrocini, gestió de la marca, projectes de responsabilitat social corporativa, business intelligence, creació d’experiències VIP i accions d’hospitality.
A més, les ogranitzacions comercials són conscients del potencial mediàtic de l’esport. És per això que recorren a accions de col·laboració amb clubs, organitzadors d’esdeveniments o altres agents de la indústria de l’esport. Durant el disseny i la implementació d’aquestes campanyes compten, molt sovint, amb professionals de la gestió esportiva que els ajuden a entendre millor el producte i els clients amb l’objectiu de maximitzar el resultat de les seves accions.
Federacions, lligues i clubs esportius
Cada cap de setmana milers d’infants i joves recorren tot el país per disputar partits i competicions esportives. Perquè ells puguin jugar, competir i passar-ho bé, hi ha un entramat d’agents que organitzen els calendaris, coordinen els àrbitres, gestionen els entrenaments, formen els entrenadors i atenen els pares. Dins d’aquest entramat, precisament, hi ha una altra de les vies d’inserció laboral per als professionals de la gestió esportiva. I si t’agrada amanyar partits i calendaris, aquest és l’escenari ideal!
Projectes propis
Si no has aconseguit convèncer la família amb cap de les vies anteriors (que amb totes les que t’hem explicat, ja els hi val…), sempre pots optar per l’emprenedoria i l’autoocupació. A dia d’avui, les oportunitats de crear nous models de negoci aprofitant la tecnologia i les eines digitals són infinites.
En resum, la indústria de l’esport és molt diversa i ofereix una gran varietat d’opcions d’inserció laboral. Sempre i quan, és clar, es dominin les cinc competències que explicàvem a l’entrada de la setmana passada.
One Response
Un cafè amb... Ferran Huerta
[…] d’agents que conformen el sector. Un cop ets conscient d’això, t’adones que hi ha moltíssimes sortides i oportunitats laborals. Feta aquesta primera inspecció, és important veure quines opcions ofereix el mercat, seleccionar […]