Com? Indústria de l’esport? No, no ens hem begut l’enteniment. I no, tampoc estem descobrint res revolucionari! Deixeu que ens expliquem…
Per molts de nosaltres “esport” significa passar-ho bé i divertir-se. En canvi, per a molta altra gent, significa negoci. Per exmple, per a un esportista professional, per al gestor d’una destinació esportiva o per un treballador d’una agència de màrqueting esportiu.
És per això que a dia d’avui l’esport ja no s’entén només com la pràctica d’activitat física, sinó que ha adquirit la condició de fenomen socioeconòmic global. I precisament, aquesta evolució és la que ha fet emergir el concepte que tractem avui: la indústria de l’esport.
La consultora PwC (potser després del cas de les xarxes socials del Barça no són el millor referent, però els donarem un vot de confiança…), mitjançant l’informe “Termómetro del Ecosistema del Deporte en España” assenyala que l’esport és una palanca generadora d’indústria i riquesa. I hi vincula tres sectors:
- Esport professional, caracteritzat per la competició.
- Serveis esportius, que atenen les necessitats dels ciutadans interessats en la pràctica esportiva.
- Noves indústries esportives, que tenen a veure amb el desenvolupament tecnològic i la innovació.
Entre aquests tres sectors, la indústria esportiva aporta el 3,3% del PIB de l’Estat Espanyol i genera 39.116 milions d’euros d’ingressos directes, indirectes i induïts.
Els sectors de la indústria de l’esport
Pedersen i Thibaut, destaquen que actualment ja s’ha convertit en una de les indústries líders en l’economia arreu del món a través de la participació activa, el consum dels espectadors, la col·laboració dels mitjans o la producció i promoció comercial i aprofundeixen una mica més en els diferents sectors que la configuren. En aquest cas, la divideixen en tres grans blocs: el sector públic, l’associatiu i el privat.
La indústria de l’esport a Catalunya
A casa nostra, segons Bosch, García i Murillo, l’any 2013 el pes del sector esportiu sobre el valor afegit brut (VAB) català va ser de més de 2.070 milions d’euros, que significa un 1,2% del total. A nivell d’ocupació, el mateix any hi havia 73.825 persones dedicades a la indústria de l’esport, és a dir, un 2,5% del total de l’ocupació.
Ja per acabar, a la seguent figura es presenta la cadena de valor de la indústria esportiva catalana i els agents que la integren. El model parteix de tres grans segments (ja veieu que avui va de 3 la cosa!): esdeveniments, instal·lacions i béns i serveis i té en compte els diversos agents implicats, els perfils de client i els espais on es consumeix l’experiència esportiva.
En definitiva, el creixement del sector al llarg dels últims anys ha estat constant i l’interès per l’esport segueix augmentant any rere any. I per gestionar aquest entramat, cada vegada són més necessaris perfils professionals específics i molt especialitzats. Bé, amb això no n’hi ha prou: “Ser trempat” és una de les competències més buscades i difícils de trobar!
5 Responses
Quines seran les 5 competències més demandades per la indústria de l’esport l’any 2025? – Màster en Sport Management & Marketing
[…] per nosaltres n’hi ha una de molt important que sembla que han omès. A l’entrada sobre la indústria de l’esport ja en vam parlar. Es tracta de ser trempat! És una habilitat que no acostuma a aparèixer als […]
Un cafè amb... Ferran Huerta
[…] planter per estar-ne orgullosos. Durant les properes setmanes presentarem alguns professionals de la indústria de l’esport, especialitzats en gestió esportiva, sortits de les aules de la Universitat de Vic – […]
Un cafè amb... Marc Padrosa -
[…] ja anunciàvem fa unes setmanes, hi ha una bona colla de professionals de la indústria de l’esport que han passat per les aules de la Universitat de Vic – Universitat de […]
Quin és el millor màster de gestió esportiva?
[…] La indústria de l’esport és un camp que evoluciona a un ritme elevadíssim. Això implica que algunes de les teories i estratègies que s’utilitzaven fa uns anys han quedat totalment obsoletes. […]
Tendències de la indústria de l'esport amb Raül Llimós
[…] passada vam entrevistar en Raül Llimós per parlar de les tendències i perspectives de futur de la indústria de l’esport. Com que ens va semblar que tot el que comentava era molt interessant, hem preparat una síntesi de […]