TALLERS- Extraescolar de robòtica i programació (1ª Ed.)

  • Entitat participant: Laboratori d’Innovació Social i Digital (LISD) de la UVic-UCC.; Escola de la Sínia; Empresa de robòtica Aprentik. Projecte d’Extraescolars Compartides del Barri del Remei, emmarcat dins el Pla Educatiu d’Entorn de Vic. 
  • Descripció: La primera edició de l’activitat extraescolar de robòtica i programació va ser una acció pilot orientada a oferir formació digital en un context d’igualtat d’oportunitats per als infants del barri del Remei. L’activitat es va dur a terme a l’Escola La Sínia, un entorn educatiu que havia identificat la necessitat d’un extraescolar d’aquest tipus. El projecte es va dissenyar amb una estructura de 16 sessions, impartides per l’empresa especialitzada Aprentik, utilitzant una metodologia basada en l’aprenentatge pràctic i la participació activa. Cada sessió combinava la construcció de robots amb kits LEGO i la programació d’aquests robots per resoldre reptes concrets, adaptats a l’edat i el nivell dels i les alumnes. Aquestes activitats van permetre als participants aprendre conceptes tècnics de robòtica i programació, i també treballar habilitats essencials com la col·laboració, la comunicació i la resolució de problemes. L’edició va concloure amb una sessió de portes obertes en la qual els i les alumnes van presentar els seus projectes a les famílies, mostrant els coneixements adquirits. 
  • Curs: 2022-2023 (16 sessions d’octubre a juny, realitzades els divendres). 
  • Participants: 12 alumnes del barri del Remei de l’escola de la Sínia i de l’escola Vedruna Escorial.  
  • Objectius:
  1. Introduir conceptes bàsics de robòtica i programació: Proporcionar als infants una primera experiència amb la tecnologia, familiaritzant-los amb el funcionament de robots senzills i els principis bàsics de la programació.
  2. Fomentar l’accés equitatiu a l’educació STEAM: Proporcionar aquesta formació a tots els i les alumnes del barri per assegurar que tinguin les mateixes oportunitats d’aprenentatge en l’àmbit tecnològic.  
  3. Desenvolupar habilitats socials i competències transversals: Promoure el treball en equip, la resolució de problemes i el pensament crític mitjançant activitats col·laboratives.
  4. Consolidar una xarxa d’Extraescolars Compartides: Aprofitar l’activitat per reforçar la cohesió social al barri, connectant infants de diferents escoles mitjançant un projecte comú. 
  • Reflexions: La primera edició va obtenir resultats molt positius, tant en participació com en satisfacció dels i les alumnes i famílies. Es va identificar la necessitat de millorar l’equipament i buscar espais més accessibles per a edicions futures.