Skip to content
LABORATORI D’INNOVACIÓ SOCIAL I DIGITAL Logo
  • LISD
    • Qui som?
  • INVESTIGACIÓ
  • ACCIONS
    • Aprenentatge-Servei
    • Propostes socioeducatives
    • Tallers i formacions
  • DIFUSIÓ
  • NOTÍCIES
  • CONTACTE
  • Català
  • English
ApS – APLICACIONS DIGITALS PER L’APRENENTATGE DEL CATALÀ. CFA Montsenyyasminakhatala2025-01-08T15:21:20+02:00

ApS: APLICACIONS DIGITALS PER A L’APRENENTATGE DE LA LLENGUA CATALANA

Entitat participant: CFA Montseny

Descripció de l’ApS: la intenció d’aquesta proposta és que l’alumnat de català 2 del Centre de Formació per a Persones Adultes el Montseny pugui utilitzar eines digitals, com jocs i aplicacions, com a recurs per aprendre la llengua catalana.

Estudis: Projectes Socials i TIC. 3r curs. Grau d’Educació Social

Curs: 2021-2022

Participants: alumnes del CFA Montseny

Objectius:

  • Reforçar l’aprenentatge del català fora de l’aula aprofitant les aplicacions del mòbil i l’accés a Internet amb els ordinadors.
  • Desenvolupar competències digitals i socials de l’alumnat.
  • Potenciar el vincle entre la població que viu, estudia i/o treballa a la ciutat de Vic.
  • Fomentar l’intercanvi de coneixements entre persones de contextos diversos.
  • Detectar les necessitats lingüístiques dels i les alumnes del CFA Montseny, per tal de dur a terme activitats i/o jocs amb relació a la llengua catalana.
  • Crear espais per aprendre la llengua catalana a través de les TIC.

Reflexions dels i les estudiants UVic

  • Hem pogut observar la bretxa digital en el mateix grup amb el qual estàvem plantejant l’acció. Hi havia persones que disposaven d’ordinador, mòbil i també de xarxa wifi i usaven dades mòbils. I també hi havia persones que solament feien servir un telèfon i tenien connexió limitada. Entremig hi trobàvem realitats amb combinacions d’aquests recursos. 
  • Algunes tenien dades mòbils i algunes només anaven i podien anar amb wifi, cosa que afectava en el ritme de treball. També ens ha sorprès que, tot i ser una escola pública, que depèn del Departament d’Educació, disposen de menys recursos en comparació amb altres escoles d’aquestes característiques. 
  • Mentre la majoria disposen de xarxa wifi en el seu domicili (a més a més de les dades mòbils), d’altres no en tenen i han de fer servir xarxes disponibles d’altres persones o aprofitar espais com són l’escola on sí que disposen d’internet. 
  • A l’hora de fer recerca d’algun recurs o d’escriure amb el teclat de l’ordinador o del mòbil, veiem com alguns i algunes dels i les educands, escriuen amb les dues mans i més ràpid, que d’altres que ho feien amb dos dits i més a poc a poc. Hem observat gran diferència en com manipulen aquelles eines digitals. 
  • Durant les setmanes que hem estat treballant amb el grup de Català 2 per acompanyar-los en el seu procés de l’apresa de Català amb les tecnologies, hem anat treballant molt a partir del feedback que hem rebut per les i els alumnes. En funció de com anaven les sessions, ens hem anat adaptant tant sigui per a preparar-les com un cop dins de l’aula.
  • Un cop vam veure el nivell de llenguatge que tenien els i les alumnes, ens ha estat més fàcil poder buscar i crear recursos que els poguessin ser útils. Les sessions han sigut flexibles en tot moment i les hem adaptat en funció de la resposta que rebíem. Si ens adonàvem que una aplicació estava tenint molt bona rebuda, hi hem dedicat més temps del que havíem planificat. De la mateixa manera, si observàvem que una activitat no era prou interessant, l’adaptàvem o canviàvem. En tot moment i durant totes les sessions, les i els educands s’han mostrat propers i proactius a participar amb nosaltres a l’aula.
  • Treballar amb aquest grup ha estat una tasca molt agradable i senzilla, ja que, com hem dit anteriorment, en tot moment han interactuat amb nosaltres i han participat en totes les activitats plantejades. Ens emportem molt aprenentatges positius, i ens han acompanyat a veure una realitat diferent de la nostra.
  • Vam poder conèixer amb una mica més de profunditat quina era la seva situació davant les noves tecnologies: si feien ús de les tecnologies per aprendre l’idioma, qui comptava amb internet a casa seva, amb quines xarxes socials es comunicaven i amb quin idioma, etc.
  • Ens va ser útil, abans d’iniciar el projecte anar un dia com a observadores per veure quin era el nivell de comunicació i comprensió de l’idioma, ja que teníem les expectatives molt altes per poder fer moltes activitats i gràcies a aquest primer contacte, vam adaptar-nos a la realitat que hi havia dins l’aula.
  • Tenir temps per a poder plantejar les futures sessions ens ajudava per si havien de reestructurar o canviar alguna cosa de l’activitat pensada, adaptant-nos així al seu nivell i necessitats. Estem molt orgulloses amb els resultats obtinguts, perquè gràcies a les ganes i la motivació de les persones participants, hem pogut aconseguir els propòsits inicials.
  • Com a grup, ens vam sentir molt bé i agraïdes per tenir l’oportunitat d’acompanyar els/les alumnes de l’escola d’adults del Montseny, perquè ens va sorprendre que no hi haguera la figura de l’educador social, tot i que ens podem dedicar en l’àmbit de persones adultes. Creiem que és necessari la nostra figura professional en aquesta tipologia de centre, perquè la majoria de la població, que estan escolaritzats en aquests centres són persones que presenten diverses dificultats en la integració social, i nosaltres com a professionals una de les nostres funcions és fomentar la promoció cultural i social, ampliant noves perspectives educatives, d’oci i de participació social.
  • En una de les sessions, un alumne ens va preguntar sobre com li podem ajudar perquè pugui tenir connexió a Internet, aquesta pregunta ens va prendre per sorpresa, ja que la nostra tasca era que aprenguessin la llengua catalana a través de les TIC, i no li vam saber respondre a la seva pregunta, ja que no disposàvem dels recursos suficients per solucionar-ho. Un dels indicadors que vam donar per suposat és que segurament, la majoria ja tenen mòbil, internet, correu electrònic, però quan vam dur a terme la nostra proposta sociodigital, vam veure que la realitat era diferent.
  • Al final de la dinàmica, cadascuna de les integrants del grup, va explicar com es va sentir i amb quines dificultats es va trobar, com a grup, al principi ens va resultar difícil, ja que abans de començar amb certes dinàmiques que teníem programades, algunes les vam canviar per la dificultat lingüística i de comprensió dels i les alumnes del CFA El Montseny. El que més va destacar, és l’aprenentatge dual, perquè tots apreníem de tots. Com a professionals del camp social, valorar l’aprenentatge com un element per al desenvolupament i millora professional i personal, ens ajuda a créixer com a persones i reconèixer els interessos i necessitats de millora.
  • Les dinàmiques que vam realitzar, estaven enfocades per l’aprenentatge de la llengua catalana a través de les TIC. Una de les competències professionals que vam haver de posar en pràctica va ser l’adaptabilitat, perquè aplicaven respostes àgils i eficaces davant de situacions, entorns, persones i responsabilitats, integrant el canvi de manera positiva i constructiva. Igual que la comunicació, ja que la majoria de les integrants parlem de pressa i la professional ens va demanar que si podíem explicar l’activitat més a poc a poc, amb l’ús dels gestos a través d’una manera ordenada, entenedora i clara, perquè hi havia alguns i algunes alumnes que demanaven ajuda, per entendre el que dèiem. També les TIC, tenir la capacitat per utilitzar les eines, programes, aplicacions i recursos informàtics i tecnològics, entenent que cada vegada és un recurs essencial per a l’execució de les nostres tasques i funcions en el camp social. Altres elements com la responsabilitat i l’organització, a l’hora de prendre decisions i els reptes que ens han anat sorgint al llarg de les sessions, on havíem de tenir una visió clara de les funcions i tasques del nostre projecte i executar-les de manera amb eficàcia i eficiència. Quan es va acabar la sessió, vam fer una foto i ens vam acomiadar amb els/les alumnes del CFA El Montseny, la majoria expressaven que ens trobarien a faltar, ja que eren dinàmiques molt diferents i beneficioses per l’aprenentatge. 

Retroaccions de l’alumnat del CFA Montseny

  • M’agradaria que feu aquest treball social a la resta de persones i  que la saviesa que teniu la tingui tothom, aquest és el meu desig.  
  • Ha estat tot molt bé, és una oportunitat per aprendre més la llengua catalana. “Mai és tard per aprendre.”
  • M’agrada perquè sou joves actives i energètiques, i vosaltres ens ajudeu per conèixer el català a través del mòbil i l’ordinador. Gràcies. El que més m’ha agradat és el Wordlcat i el Duolingo. Sou molt amables i educades, i també m’agrada que ens parleu el català, ja que m’ajudeu a aprendre el català. I us trobaré a faltar, estic molt feliç d’haver-vos conegut.
  • Estudiar us pot canviar la vida.
  • Ha estat molt bé! Sobretot els jocs amb l’ordinador i el mòbil.
  • M’hauria agradat estar a les altres sessions, però gràcies per ensenyar-nos el català.
  • Moltes gràcies! He après molt.
  • Gràcies per tot. Hi ha moltes coses que m’han agradat, sobretot el joc de ‘Sopa de lletres’.
  • Moltes gràcies per tot. He après molt sobre la llengua catalana, ja que ho heu fet des d’una altra visió i energia.
Copyright 2012 - 2024 | Avada Website Builder by Avada | All Rights Reserved | Powered by WordPress
Page load link
Go to Top