La mirada comunitària sempre ajuda a millorar la qualitat de vida de les persones.

El Laboratori d’Innovació Social i Digital (LISD) de la Universitat de Vic (UVic-UCC), que forma part del projecte Osona Lab City, ha participat en el IV Congrés de l’Acció Social, inclusió.cat. Es va celebrar el 8 i 9 de juny a Vic, a l’Atlàntida – Centre d’Arts Escèniques d’Osona, i està organitzat pel Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i la Càtedra de Serveis Socials de la UVic-UCC.

És un esdeveniment adreçat a tots els agents del Sistema Català de Serveis Socials que, sumant-se a altres congressos del sector, vol incentivar la creació de coneixement basat en l’evidència, per enfortir les disciplines acadèmiques i professionals en l’àmbit dels serveis socials.

El congrés pretén així:

  • Consolidar-se com un instrument potenciador de la innovació, el coneixement i la professionalització del sector.
  • Consolidar-se com a data de referència per a la trobada de tots els actors que configuren el Sistema Català de Serveis Socials.
  • Aglutinar els diversos agents dels serveis socials del país per crear sinergies i cohesionar el coneixement en serveis socials generat per acadèmics, investigadors i professionals.
  • Consolidar un esdeveniment científic que posicioni Catalunya com a referent europeu en l’estudi de la gestió i la tècnica dels serveis socials, situant el país a l’avantguarda de la generació de coneixement en l’àmbit dels serveis socials.

Des del Laboratori d’Innovació Social i Digital s’ha presentat una comunicació oral, exposant l’impacte de la tecnologia digital a la població i posant el focus en els elements socioculturals i socioeconòmics que incideixen, en la població més vulnerable, en el tipus de participació ciutadana i digital. Així, s’han presentat les accions i els resultats de recerca del LISD, fruit de la investigació-acció realitzada des del Laboratori, que s’alineen amb les estratègies europees per a la reducció de les desigualtats i la capacitació digital de la població jove.

Els resultats presentats evidencien la importància de codissenyar amb la població jove, els agents socials de la comunitat i els i les estudiants universitaris/es propostes digitals lúdiques que generin interès i curiositat i possibilitin el desenvolupament de propostes creatives i comunicatives en el territori. Alguns exemples realitzats aquest any han estat el disseny d’aplicacions multimèdia a la Biblioteca, la realització de ràdio comunitària o el disseny d’una instal·lació immersiva per denunciar l’assetjament escolar.