InterHEd, Intersectionality in Higher Education és un projecte Erasmus+ que té com a objectiu abordar els reptes relacionats amb la inclusió i la diversitat a les institucions d’educació superior partint d’un enfocament interseccional. La interseccionalitat és una proposta teòrica i conceptual que suposa un abordatge més complex de les desigualtats. Fa referència a la comprensió de la manera en què múltiples eixos de desigualtat (com el gènere, l’orientació sexual, la diversitat funcional, l’origen ètnic, etc.) interactuen generant experiències úniques de discriminació i exclusió en un context determinat.

Objectius

Crear i implementar metodologies innovadores que involucrin el professorat i l’alumnat de diversos grups socials per explorar l’aplicació de la interseccionalitat.

Generar coneixement interdisciplinari transferible sobre interseccionalitat en l’educació superior, incloent plans d’estudi, pedagogies i metodologies docents, l’avaluació i els entorns d’aprenentatge.

Sensibilitzar els actors rellevants sobre la importància i potencialitats de l’aplicació de l’enfocament interseccional a l’educació superior.

Caràcter innovador

Innovative character

  • El projecte cerca aplicar la interseccionalitat a l’Educació Superior més enllà d’una lògica additiva: parant atenció no només a les desigualtats que se sumen sinó a com interaccionen a l’aula.

  • InterHEd emplena un buit teòric i pràctic pel que fa a la necessitat de recursos pedagògics per professorat i alumnat en relació a l’abordatge d’experiències de desigualtat específiques a l’Educació Superior.

  • La iniciativa cerca generar materials pedagògics d’accés obert adaptables a contextos educatius específics.

  • InterHEd cerca abordar les desigualtats a l’Educació Superior de manera concreta: als plans d’estudi, a la pedagogia i metodologia docent, a l’avaluació; a les tutories o espais d’acompanyament individual i als entorns d’aprenentatge en general (espai físic, campus virtual, etc.).

  • InterHEd es nodreix i interrelaciona l’experiència dels membres del partenariat en l’abordatge interseccional de la desigualtat en polítiques públiques educatives.

  • The project seeks to apply intersectionality in Higher Education beyond an additive logic: paying attention not only to the inequalities that add up but also to how they interact in the classroom.

  • InterHEd fills a theoretical and practical gap regarding the need for pedagogical resources among students and teaching staff to address specific experiences of inequality in Higher Education.

  • The initiative seeks to generate open-access pedagogical materials adaptable to specific educational contexts.

  • InterHEd seeks to address inequalities in Higher Education in a concrete way: within curricula, pedagogy and teaching methodology, assessment, tutorials or individual support spaces and learning environments in general (physical space, virtual campus, etc.).

  • InterHEd draws on and interrelates the experience of all members in the partnership on the intersectional approach to inequality in educational public policies.

Aproximació metodològica


El projecte utilitza una metodologia qualitativa fonamentada en l’aprenentatge situat mitjançant la utilització de grups de formació i de treball en els que hi participen alumnat i professorat de diferents disciplines (Comunicació audiovisual, Periodisme, Psicologia, Traducció i Interpretació, Economia i Empresa, Enginyeria, Sociologia, Treball Social, Ciències de l’Esport i Ciències de la Salut). Aquesta metodologia ens permet:

Mapejar les necessitats específiques de cada context acadèmic en relació als recursos educatius existents/necessaris per l’abordatge de les desigualtats a l’aula.

Posar a prova de manera pràctica els materials produïts a fi de millorar-los i fer-los adaptables a altres contextos d’Educació Superior.


Més enllà dels grups de treball, el projecte també utilitza altres tècniques qualitatives, com ho són la revisió documental de literatura acadèmica existent entorn pedagogia i interseccionalitat, i l’observació i avaluació participativa de les activitats plantejades.

2023-1-ES01-KA220-HED-000160620

2023-1-ES01-KA220-HED-000160620