textbook-tmagArticle

Universitaris comprant llibres de text a Columbia U (Nova York). Font: http://wordplay.blogs.nytimes.com.

Per Llorenç Comajoan (membre del GRELL)

Fa un mes vaig ser a Montréal, a la Universitat de McGill, i era principi de curs. Una diferència notable amb el començament de curs de casa nostra és que a les universitats nord-americanes els alumnes compren llibres de text, sí, a la universitat. La llibreria de la universitat era com un formiguer d’alumnes buscant llibres i omplint el carret de la compra. El preu de la majoria de llibres de text universitaris sol arribar a uns 100 euros, per això, no és infreqüent veure a la caixa alumnes pagant amb targeta de crèdit (del pare? de la mare?) més de 700 euros. A més de llibres de text, també es pot veure com van omplint el carret amb llibres diguem-ne normal i corrents (paper, per llegir i pensar, subratllar i deixar), la majoria clàssics: Freud, Rousseau, Plató i companyia.

A casa nostra no hi ha gens de tradició de fer servir el llibre de text a la universitat. Les editorials no s’hi han dedicat mai, segurament pensant que no hi ha mercat. I probablement els alumnes tampoc voldrien gastar-se tants diners. Aquesta manca d’obres de text de tipus universitari té avantatges i inconvenients. D’una banda, és útil tenir obres que presenten continguts pensats per a un públic concret i amb una seqüència pensada per a l’aprenentatge (desenvolupament de temes, exercicis, glossaris, etc.). A més, permeten que els alumnes tinguin un major control dels continguts, ja que no van tant a remolc del que explica el professor. D’altra banda, els llibres de text universitaris poden esdevenir obsolets en algunes disciplines o presentar continguts que no s’adiguin prou amb el que espera el professor. A més, presenten el problema que solen contenir molt contingut que al final no es fa a l’aula (i d’aquí les queixes dels alumnes, que s’han gastat els diners d’un material que no han fet servir).

Més d’una vegada, amb companys, ens hem lamentat que no hi ha un llibre adequat per ensenyar didàctica de la llengua per a alumnes de grau de mestre. Ja fa anys es va publicar Ensenyar llengua (Cassany, Luna i Sanz, 1993, 2006) i també tenim Didáctica de la segunda lengua en educación infantil y primaria (Ruiz Bikandi, dir., 2000) o Didáctica de la lengua en educación infantil (Bigas i Correig, dirs., 2000), i recentment han sortit més llibres semblants (per exemple, Didáctica de la lengua y la literatura, Mata, Núñez y Rienda, 2015). Amb tot, solen ser llibres que donen més pes a la teoria que a la pràctica i sovint no estan pensats com a llibres de text sinó de consulta per a especialistes.

bassaDit això, acaba de sortir un llibre, en català, que pot ser un bon candidat per fer-lo servir com a llibre de text. Es tracta d’Els llenguatges de l’infant: del cos i la parla a l’escriptura (Bassa, coord., 2015). Conté capítols de caire més teòric, però inclou prou suggeriments per implementar el que s’explica a l’aula d’infantil i primària i en alguns capítols fins i tot hi ha activitats per fer amb els alumnes universitaris. Els capítols són desiguals en qualitat i seria esperable que un volum que val 26 euros tingués una edició més acurada, però és recomanable perquè fa un tractament exhaustiu de la majoria de temes sobre didàctica de la llengua a l’educació infantil i primer cicle de primària. L’ha publicat l’editorial UOC, que en els darrers anys ha destacat com a productora d’un nombre considerable de llibres de text per als seus alumnes universitaris que fan cursos a distància. Al final, la universitat que havia de superar el paper és la que produeix més materials pedagògics universitaris en paper, però mentre siguin de qualitat benvinguts seran, fins i tot per als universitaris.