L’objectiu principal de la línia és analitzar el rol de la interactivitat entre alumnes i entre alumnes i docents en els processos de construcció de coneixement en contextos d’educació formal. En aquests contextos hi ha dos elements principals que vehiculen la interactivitat a l’aula quan es volen afavorir processos de construcció de coneixement: per una banda, el disseny i l’organització de les activitats d’ensenyament-aprenentatge i, per una altra banda, les formes de conduir els diàlegs a l’aula. Per aquest motiu, aquesta línia de recerca es desenvoluparà en dues direccions que considerem que són absolutament complementàries: la recerca sobre el rol de la interactivitat en els processos de construcció de coneixement en àmbits específics que es produeixen a través dels diàlegs a l’aula i la recerca sobre models de formació de professorat que permetin l’adquisició del coneixement didàctic necessari per afavorir una interactivitat productiva a través de la planificació i l’acció a l’aula. Els objectius generals de la línia són:

  1. Avaluar el rol dels intercanvis comunicatius que es donen a l’aula (entre docents i alumnat i entre el propi alumnat) per tal d’identificar aquells que realment afavoreixen el desenvolupament del raonament científic i matemàtic.
  2. Proposar models de formació docent eficients que permetin al professorat adquirir el coneixement didàctic necessari per planificar, implementar i reflexionar sobre propostes d’aprenentatge que promoguin la interactivitat en el procés de construcció de coneixement científic i matemàtic de l’alumnat.
  3. Crear i avaluar elements de suport a la formació i a la tasca docent per afavorir la millora del coneixement i l’acció professional dels docents en relació a la interactivitat i la construcció de coneixement científic i matemàtic.

 

Membres: Jordi Martí (responsable de línia), Isabel Sellas, Víctor Grau, Sònia Esteve, Isabel Jiménez, Mònica Rúbia