Aquesta línia té l’objectiu de promoure entorns d’aprenentatge per a infants que facin possible i facilitin la descoberta i indagació en l’àmbit de les ciències des d’una aproximació inclusiva i transformadora. Aquesta línia incideix especialment en la importància d’una mirada transversal i interdisciplinar que faci possible la detecció de barreres a l’aprenentage i la inclusió així com l’aplicació didàctica de les diverses ciències en l’àmbit de les realitats educatives de la primera infància. També potencia l’establiment d’aliances estratègiques amb la pluralitat d’actors socials vinculats a les ciències que poden exercir com a referents per a infants i mestres en el mac d’una societat plural , diversa i canviant. La creació d’espais de ciències va adreçada tant a espais educatius formals com no-formals i informals i treballa en la direcció d’aportar noves eines als infants que permetin una aproximació als fenòmens i procediments científics de manera engrescadora i pedagògica, així com també que els permetin desenvolupar eines i competències davant una societat altament carregada de sobre informació (veraç i no veraç: e.g.,fake news, rumorologia, pseudociències…) de consum fàcil i ràpid, que els situa com a públic potencialment vulnerable per manca d’alfabetització científica. La cerca d’una mirada inclusiva i activament no-excloent (antisexista, antiracista i anticapacitista) de les ciències situa aquesta línia en una posició activa pel foment i la comprensió de les ciències en el marc d’una societat diversa, igualitària i plural que els infants han de conèixer i promoure. Objectius de la línia:

  1. Promoure la creació d’espais de ciència inclusius, d’accés potencialment universal, i transferir coneixements que permetin la seva divulgació, promoció i transferència en diversos àmbits educatius formals i no-formals
  2. Conscienciar sobre les barreres d’accés i biaxios en l’educació de les ciències i treballar per l’eliminació progressiva d’aquests elements limitadors en el marc d’una societat diversa, plural i igualitària
  3. Establir aliances estratègiques amb actors socials (de diversos sectors de les ciències, l’educació, la divulgació així com amb membres de comunitats en risc de vulnerabilitat) que puguin exercir de models referents positius a infants i mestres dins l’àmbit de les ciències
  4. Idear, dissenyar, prototipar i validar propostes i materials de ciències que es puguin presentar en el marc d’espais de ciències de l’àmbit educatiu formal i no-formal des d’una visió inclusiva.
  5. Divulgar materials de ciències inclusius (i des d’una mirada del disseny universal i activament antisexista, antiracista i anticapacitista) per promoure una visió plural i oberta de les ciències

 

Membres: Gabriel Lemkow (responsable de línia), Montse Pedreira, Dolors Vazquedz, Sílvia Mampiel, Mounia Rachdi