El 22 d’octubre de 2020, els professors de les facultats d’Empresa i Comunicació i d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Santi Ponce (grup de recerca CODI), José A. Corral (Emprèn), Jacint Torrents (CODI) i Joan Callarisa (CODI), juntament amb la Directora del Centre d’Interpretació del Camp de les Lloses de Tona, Sra. Imma Mestres, van presentar en línia la comunicació “Educación a través del patrimonio agrario: el caso de un campo de cultivo experimental en la Cataluña Central”, al congrés Educação Patrimonial em Ação: Tecendo Relações Entre Museus, Escolas e Territórios.

El congrés va ser organitzat pel Centro de Investigação Transdisciplinar Cultura, Espaço e Memória i el Departamento de Ciências e Técnicas do Património, de la Faculdade de Letras da Universidade do Porto Faculdade de Letras da Universidade do Porto. El tema central va ser la reflexió sobre propostes didàctiques que connecten centres educatius amb institucions patrimonials, escoles amb museus, i que interrelacionen temes de paisatge, ciutadania i identitat, amb qüestions socioambientals i de desenvolupament sostenible.

El 2010, la Xarxa de Patrimoni Rural – Ecomuseu del Blat va posar en marxa el projecte del Camp dels Ametllers, per restituir la rotació quadriennal de conreus, coneguda per la pagesia de la Plana de Vic com a trènit. Les bases del projecte van ser els treballs de recerca etnològica de l’ofici de pagès del Dr. Jacint Torrents, que havia inventariat i documentat tres col·leccions del Mas el Colomer de Taradell: guarniments d’animals de peu rodó, cistells i eines agrícoles.

Cada eina (tangible) servia per fer una feina, la qual s’executava amb una gestualitat tècnica determinada (intangible), en vies de desaparició. El projecte del Camp experimental dels Ametllers va néixer amb l’objectiu d’usar les eines del pagès fent les feines corresponents, en el context en què van desaparèixer aquestes feines (el trènit).

Es va destinar al projecte un camp de dues quarteres, uns 6.000 metres quadrats, adjacent al Mas el Colomer. El camp es va compartimentar en cinc feixes per restituir la rotació quadriennal de conreus. Al llarg del decenni, s’hi han emprat tècniques agrícoles d’abans de la mecanització, sense usar adobs químics ni herbicides, s’han recuperat llavors autòctones i s’ha tingut cura dels marges i de l’entorn ecològic.

Al Camp dels Ametllers, cada any a principis de juliol s’ha celebrat la Festa del Segar. També s’hi han impartit tallers de restitució de feines de pagès a estudiants de diversos nivells educatius, i a persones usuàries del Servei Prelaboral de l’Àrea d’Inserció Laboral d’Osonament. A més s’hi han fet tasques de restitució de flora i fauna autòctones per  fomentar la biodiversitat, amb l’assessorament del Grup de Naturalistes d’Osona i la feina dels Tonis de Taradell i els usuaris d’Osonament.

Aquí podeu veure la comunicació sencera: