Cinc membres de Glossa-Grup de recerca en lingüística aplicada, didàctica i literatura (UVic-UCC), Mariona Casas, Llorenç Comajoan, Tania Salguero, Ares Llop i Teresa Puntí, van participar al IV Congrés Internacional sobre l’Ensenyament de Gramàtica (CONGRAM23), que va tenir lloc a la Universitat de València els dies 25, 26 i 27 de gener. Els investigadors hi van presentar un total de cinc comunicacions, i Casas i Comajoan van ser encarregats, també, de la sessió final de relatoria del congrés, junt amb Anabella Poggio (Universidad de Buenos Aires).

El CONGRAM és un congrés biennal que se celebra des del 2014 i que és un punt de trobada internacional d’investigadors d’arreu del món que es dediquen a l’ensenyament i l’aprenentatge de la gramàtica en diferents llengües (primeres, segones i estrangeres), tant des de la perspectiva sincrònica com diacrònica. L’edició del 2023 s’ha dedicat als reptes de l’educació plurilingüe, que inclouen la necessitat de promoure un ús reflexiu de les llengües, amb atenció als coneixements gramaticals que cal que puguin ser utilitzats de manera conscient i autònoma pels aprenents. Al congrés s’hi va debatre sobre l’ensenyament de la gramàtica des d’una perspectiva interlingüística i des de diferents focus: docents, estudiants, continguts, disposicions legals, metodologia didàctica, llengües del currículum i familiars, materials d’ensenyament, etc. Els ponents van ser Joaquim Dolz (Université de Genève), Jim Cummins (University of Toronto), Pierre Swiggers (K.U. Leuven) i Pilar García-Mayo (Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea).

La participació dels investigadors de Glossa va ser en les comunicacions següents, fruit de diverses recerques en curs: Casas va presentar, junt amb dues investigadores de la Universitat de València, Seqüències didàctiques sobre gramàtica (SDGE) a segon curs d’Educació Primària; i el professor de secundària Rubén Reina, El tratamiento del complemento directo en los libros de texto de educación secundaria. Les comunicacions de Comajoan van ser: Els usos no prototípics de l’imperfet: una proposta de seqüenciació per a l’aula de català com a llengua addicional (junt amb Ares Llop, University of Cambridge); i Retroacció correctiva escrita a la universitat: entre realitat i expectatives, amb M. Birello (Universitat Autònoma de Barcelona). Finalment, Puntí va presentar la comunicació La integració dels continguts lingüísticotextuals en les propostes dexpressió escrita de manuals escolars en llengua catalana i castellana de CM i CS d’Educació Primària.