La professora Mariona Casas-Deseures, membre de Glossa, acaba de publicar el llibre Mestres del present acompanyant mestres del futur. L’experiència de la mentoria a les escoles de Vic (2018-2021). El volum, editat per Eumo, és el resultat de la recerca La mentoria i la identitat docent emergent en els estudiants dels graus de Mestre de la UVic-UCC (2017 ARMIF 00025), de la qual Casas és la investigadora principal.
El llibre recull l’experiència portada a terme durant tres cursos acadèmics (2018-2021) entre els graus de Mestre de la FETEP i els centres d’educació infantil i primària de la ciutat de Vic. El projecte partia de la constatació que la formació inicial de mestres ha d’imbricar la universitat i l’escola, dues institucions educatives que no sempre han anat de bracet. Per això, l’objectiu era explorar nous formats d’interrelació entre ambdós agents per contribuir, cadascú des de la seva expertesa i en un marc de construcció de coneixement entre iguals, a desenvolupar la identitat docent dels futurs mestres.
Els pilars de la recerca són, per una banda, l’estada d’un matí a la setmana al llarg de tot el curs dels estudiants de 1r dels graus de Mestre de la UVic i, per l’altra, el seminari MID (Mentoria i Identitat Docent), un espai estable amb trobades regulars en què professorat de la facultat i els equips directius de les escoles han compartit coneixement a l’entorn de la construcció de la identitat docent dels estudiants. La investigació va implicar més de 350 participants, entre estudiants i professorat dels graus de Mestre de FETEP i docents de les escoles de Vic, i va ser possible gràcies a una convocatòria competitiva d’Ajuts de Recerca per a la Millora de la Formació Inicial de Mestres (ARMIF), en el marc del Programa de Millora de la Formació Inicial dels Mestres de Catalunya (MIF).
Casas ha coordinat la publicació del llibre, que consta de 16 capítols i compta amb la col·laboració de 35 autores i autors, entre professorat, mestres i estudiants. El volum posa en relleu fins a quin punt compartir context, expectatives i aprenentatges en un entorn de confiança faciliten la corresponsabilitat en la construcció de la identitat docent, experiència que ha marcat un abans i un després en la formació inicial de mestres a la UVic-UCC.
Els 35 autors que participen en aquest volum són, per ordre alfabètic: Mariona Casas-Deseures (coordinadora del volum i autora de tres capítols), Josep Castillo Adrián, Laura Comajoan Compte, Laia Cortés Soler, Francesca Davoli, Esther Fatsini Matheu, Aida Font Santamaria, Cecília Font Vila, Elisabet Franquesa Roca, Mireia Guiteras Folgarolas, Montse Maestre Casadesús, M. Mercè Martínez Expósito, Rosa M. Montañez Urgell, Marta Muñoz Estrada, M. Glòria Olmos Martínez, Gemma Oriol Musoll, Mireia Planàs Serradell, Mireia Planas Vila, Antoni Portell Llorca, Mireia Pou Pujol, Sira Puig Vall, Maite Pujol Mongay, Eduard Ramírez Banzo, M. Mar Rodríguez Boté, Elisabet Rosell Rovira, Mercè Sáez Garcia, Teresa Segués, Anna Maria Serra Raurell, Itxaso Tellado, Mariona Torner Lasalle, Anna Vallbona González, M. Glòria Varela Manubens, Berta Vila-Saborit, Joan Soler Mata i Antoni Tort Bardolet.
Mestres del present acompanyant mestres del futur. L’experiència de la mentoria a les escoles de Vic (2018-2021) està publicat en format paper i en format digital. El llibre digital es pot descarregar des d’aquest l’enllaç permanent del repositori institucional de la UVic. A principis del 2023 està prevista una presentació del llibre amb els agents que han participat en la recerca i la publicació del volum.