El projecte Escola i Universitat (EU) que es va iniciar el curs 2019-2020, promou que la relació entre l’acadèmia i l’exercici professional tingui lloc directament a les aules i laboratoris especialitzats dels estudis de mestre de la Universitat. Que les aules i laboratoris on hi estudien els i les futures mestres esdevinguin també aules d’Infantil i Primària pels infants de l’entorn esdevenint una “escola universitària” per a totes les edats. Amb l’EU el professorat i estudiants de la universitat de Vic-UCC de les didàctiques específiques es coordinen amb els mestres d’educació infantil i primària de les escoles de l’entorn per planificar unitats didàctiques contextualitzades als centres i realitat dels mateixos i en base a metodologies innovadores.

Els infants de les escoles que participin a Escola i Universitat estan un matí cada setmana (al llarg d’un mínim d’entre 4 i 6 setmanes) a la universitat fent les activitats que els futurs mestres hauran dissenyat en el marc de les assignatures  de les didàctiques específiques amb l’ajuda i guiatge de l’equip format pel professorat de la facultat i pels mestres de les escoles.

Amb aquest projecte els futurs mestres podran analitzar les propostes didàctiques planificades des d’un punt de vista real i autèntic posant el focus d’atenció en la innovació educativa tenint en compte la mirada i consell del professional en actiu. Amb l’EU, la construcció de coneixement dels infants esdevindrà element clau i innovador en la formació inicial dels i les futures mestres.

En referència a l’etapa d’Educació Infantil, els infants que participen en el projecte Escola i Universitat, a més a més de les aules d’educació visual i plàstica, i de ciències, gaudiran de les noves Aules d’Educació Infantil de la Universitat de Vic ubicades a la Masia de la Torre dels Frares. El nou Laboratori de Formació i Recerca en Educació Infantil de la UVic és una instal·lació pensada pels futurs formadors i especialistes en pedagogia Montessori i també pels futurs mestres d’Educació Infantil. D’altra banda també acull l’Aula Teresa Buscart, especialitzada en espais i materials per a la franja dels 0 als 6 anys inspirada en les experiències educatives de les ciutats italianes de Pistoia i Reggio Emilia, referents internacionals pel que fa la pedagogia de la primera infància. El nou laboratori -espai de reflexió pedagògica i acció educativa- acull materials i ambients que cobreixen les necessitats de l’infant pel que fa a aspectes com el joc, el llenguatge, la perfecció del moviment, la socialització, la vida pràctica, l’autonomia, l’educació sensorial, la lectura o les matemàtiques, entre altres.
Pel què fa a l’etapa d’educació Primària, els alumnes que vinguin a la Universitat en el marc del progrma Escola i Universitat faran la docència a aules especials i que són referents pel que fa al seu disseny i finalitat pedagògica a la Facultat d’Educació Traducció, Esports i Psicologia com l’Aula d’Educació Visual i Plàstica, el Laboratori de Didàctica i les Aules de Primària.

L’Aula de Visual i Plàstica facilita l’autonomia, impulsa la investigació, l’experimentació, la manipulació i la creació per poder treballar diferents llenguatges artístics. Els mobles són estructures modulars, mòbils i versàtils, que s’integren en l’entorn. La mobilitat dels elements fa que es pugui treballar d’una manera oberta i creativa des de terra, en taules o a les parets imantades. L’Aula permet dissenyar espais multifuncionals, crear racons, ambients, treballar els colors, les formes i els materials, i jugar amb la llum, gràcies a la il·luminació dissenyada ad hoc i un sistema de cortinatges que regula l’entrada de la claror natural. Aquesta multifuncionalitat fa de l’Aula un entorn d’aprenentatge i de foment de la creativitat dels estudiants, un mitjà per anar més enllà en l’expressió artística.

El Laboratori de Didàctica permet explorar, experimentar o fer recerca en l’àmbit de les ciències naturals, les matemàtiques i les socials. Aquest espai permet aprendre de forma pràctica, reflexionar i analitzar com les idees i coneixements dels infants generen i condicionen l’aprenentatge.

En les Aules de Primària els mobles són també mòbils i versàtils permetent diferents organitzacions dels alumnes. Aquest espai proporciona l’oportunitat de compartir com han de ser els espais d’aprenentatge, com són afavoridors o limitadors. Aquestes aules són espais de referència en l’ensenyament de les didàctiques específiques com ara la didàctica de la llengua o de les matemàtiques.

 

Vídeo Projecte Escola i Universitat (febrer 2022):

[columns]
[/columns]

Premsa:

Diari Ara (22/02/20). Escoles i universitats: aliances de col·laboració.

El 9 Nou (16/10/20): Alumnes del Grau de Mestre de la UVic imparteixen classes de ciències experimentals

El 9 Nou (18/10/20): Aprendre dels estudiants

La Vanguardia (10/05/21): Alumnes de P5 fan tallers a la UVic amb estudiants de magisteri, que practiquen en un entorn real

TV3 (10/05/21): Alumnes de P5 fan tallers a la UVic amb estudiants de magisteri, que practiquen en un entorn real

La República (10/05/21): Alumnes de P5 fan tallers a la UVic amb estudiants de magisteri, que practiquen en un entorn real

Catorze: Alumnes de P5, a la universitat.

Diari ARA (4/09/2021): La Universitat es va omplir de canalla

Telenotícies Tv3 (18/05/2022): Treball per competències i aprenentatge per projectes, també a la Universitat

L’Apunt (23/03/2023): Mia Güell: “El programa Escola i Universitat ofereix contextos reals d’aula, tant al professorat com als futurs mestres, aquí a la mateixa facultat”