Rutines d’investigació
Què són?
Les rutines d’investigació són l’eina que ens permet organitzar els itineraris d’investigació d’una manera ordenada i donar coherència a la progressiva construcció de noves evidències i de nous coneixements a mesura que l’itinerari es va desplegant.
A Fem Ciència definim cinc rutines d’investigació, cadascuna de les quals es distingeix de les altres pel tipus d’activitat científica que s’hi porta a terme i pels productes de coneixement que n’obtenim: idees, problemes i preguntes d’investigació, dades i evidències empíriques, models i explicacions científiques, etc.
Com s’organitzen?
L’esquema següent mostra el conjunt de les rutines i les relacions que s’estableixen entre unes i altres.
Quines són?
A Fem Ciència distingim cinc rutines:
Gràcies a l’ús d’aquest conjunt de rutines d’investigació, tots els itineraris d’investigació de Fem Ciència segueixen una estructura similar que sempre s’inicia amb la presentació del fenomen inicial i de la pregunta de partida, que actuen com a reptes d’una situació d’aprenentatge. Als documents associats als itineraris de Fem Ciència aquest moment inicial l’identifiquem amb la icona següent.
A partir d’aquí es van desplegant cadascuna de les diferents rutines d’investigació que es descriuen amb més detall als links corresponents.
Com és relacionen amb les fases del cicle d’aprenentatge?
Com a elements que estructuren les activitats que portarem a terme a l’aula, les rutines d’investigació es relacionen amb les fases del cicle d’aprenentatge, en què normalment es despleguen les situacions d’aprenentatge, de la manera que es mostra a l’esquema següent.