Rutina d’investigar per obtenir idees

L’objectiu d’aquesta rutina és dissenyar i portar a terme investigacions empíriques, és a dir, investigacions que ens permetin obtenir dades i transformar-les en evidències que siguin útils per avaluar les idees, hipòtesis o models que els infants van generant.

De forma general, aquesta rutina es desplega en quatre passos:

  • Seleccionar la pregunta factual que volem respondre i definir l’estratègia que utilitzarem per donar-hi resposta.
  • Portar a terme les accions dissenyades al pas anterior per tal d’obtenir dades reals (de fonts primàries o secundàries) i representar-les usant els instruments gràfics adequats (taules, gràfics, dibuixos, mapes de distribució, esquemes, seqüències d’imatges, etc.).
  • Analitzar les dades obtingudes per identificar-hi possibles patrons, regularitats o tendències.
  • Escriure les conclusions empíriques que donen resposta a la pregunta que ens hem plantejat a l’inici de la rutina, i registrar-ho al Mural de la Investigació.

Desplegant aquesta rutina, implicarem els nens i nenes en tres pràctiques científiques: obtenir dades, representar i analitzar dades i establir conclusions empíriques.

Els productes de coneixement que generem al final de les activitats que conformen la rutina són dades i evidències empíriques que ens serviran per avaluar el potencial explicatiu de les hipòtesis o models dels infants.