Rutina de revisió i problematització

Els objectius d’aquesta rutina són: (a) donar l’oportunitat als infants perquè conjuntament revisin els coneixements que han anat adquirint fins a aquell moment de l’itinerari d’investigació, (b) identificar quins coneixements creuen que els falta adquirir o de quins coneixements no estan prou segurs, és a dir, quins problemes de coneixement consideren que encara tenen, i (c) formular les preguntes que consideren que caldrà respondre a partir d’ara per continuar el projecte d’investigació.

Aquesta rutina és important perquè és la que ajuda a donar coherència i continuïtat a tot el conjunt d’activitats que es desplegaran al llarg de l’itinerari d’investigació i, per això, pot aparèixer en diferents moments al llarg de l’itinerari. Tal com mostra l’esquema general de les rutines, aquesta rutina sempre està connectada amb la rutina d’investigar per obtenir evidències o amb la rutina de construir i defensar explicacions, perquè en funció de quins siguin els problemes i les preguntes que identifiquem com a interessants, ens conduirà a l’una o a l’altra. Així, si les preguntes ens porten a voler saber “què passa?” (preguntes factuals), anirem cap a la rutina d’investigar per obtenir evidències; en canvi, si els problemes o preguntes porten a voler saber “com és que passa?” (preguntes causals) anirem cap a la rutina de construir i defensar explicacions.

De forma general, aquesta rutina es desplega en tres passos:

  • Revisar els coneixements generats fins al moment i classificar-los segons el nivell de confiança que hi tenim.
  • Identificar quins nous problemes hem d’abordar a partir d’ara tenint en compte les coses que encara desconeixem o sobre les que encara estem insegurs.
  • Convertir aquests problemes en preguntes clares i concretes que permetin continuar la investigació, i registrar-les al Mural de la Investigació.

Desplegant aquesta rutina, impliquem els nens i nenes en la pràctica científica de problematitzar i formular preguntes.

El producte de coneixement que generem al final de les activitats que conformen la rutina són problemes i preguntes que orientaran el fil de la investigació.