Rutina de construir i defensar explicacions

L’objectiu d’aquesta rutina és donar l’oportunitat als nens i nenes perquè construeixin les seves explicacions científiques en relació als fenòmens observats tenint en compte les dades i evidències empíriques obtingudes, així com els coneixements científics ja establerts anteriorment.

Sempre que es pugui aquestes explicacions s’acompanyaran de models, entesos com a representacions gràfiques d’aquelles entitats i processos que, per la raó que sigui, no podem percebre directament però pensem que són importants per poder explicar el fenomen. Com que és molt possible que diferents infants construeixin explicacions o models diferents, aquesta rutina també ha de permetre qüestionar les explicacions o models dels companyes i companyes, i defensar les pròpies.

De forma general, aquesta rutina es desplega en tres passos:

  • Partir d’una pregunta causal (com és que…?) i donar l’oportunitat que els infants proposin les seves explicacions i/o models, primer individualment i després en petit grup.
  • Encetar un diàleg en gran grup per compartir les explicacions i/o models, en què la mestra intervindrà per afavorir que les aportacions dels infants siguin: (a) ben elaborades, (b) es basin en bons raonaments, (c) estiguin fonamentades en evidències i coneixements ben establerts i compartits per tot el grup.
  • Registrar l’explicació consensuada, i millorada a través de la conversa, al Mural de la Investigació.

Desplegant aquesta rutina, implicarem els nens i nenes en tres pràctiques científiques: construir explicacions científiques, modelitzar i argumentar d’acord amb l’evidència.

El producte de coneixement que generem al final de les activitats que conformen la rutina són explicacions científiques basades en models i fonamentades en l’evidència empírica disponible.