Itinerari “Relacions ecològiques”
En aquest itinerari d’investigació es parteix de la curiositat que desperta als infants el fet de descobrir que sovint trobem diferents tipus d’organismes vivint conjuntament en un mateix espai. Concretament, partim del fet que és relativament fàcil trobar formigues, pugons i marietes vivint damunt d’una mateixa planta, a l’hort, a les plantes del pati, etc. Aquest fenomen inicial s’aprofita per construir algunes idees clau sobre les relacions ecològiques, promovent que l’alumnat passi d’un raonament causal simple, que només es fixa en les relacions predador-presa, a pensar en un entramat complex de diferents tipus de relacions: depredació, mutualisme, etc. A partir de modelitzar aquestes xarxes de relacions entre organismes també s’investiga sobre què passa quan es produeix un canvi en la mida de la població d’alguna d’aquestes espècies, promovent així l’ús de noves formes de raonament causal: causes indirectes, causes a curt o a llarg termini, etc.
A Fem Ciència, el tema de les relacions entre organismes vius en un ecosistema es reprèn en un nou itinerari a cicle superior.