La Sala Gòtica de l’edifici Casa de Convalescència s’estrena com a espai d’exposicions amb ‘La Mirada Horizontal’, un recull de 26 imatges de dones cineastes del fotògraf Óscar Fernández Orengo. La mostra, que es podrà visitar fins al 22 de setembre, és el projecte guanyador de la iniciativa solidària #8M23 organitzat conjuntament amb l’Oficina de Gestió Cultural i la Unitat d’Igualtat de la UVic, i part del programa d’actes del 20è aniversari del grau en Comunicació Audiovisual.

Ana Pfaf, Clara Roquet, Elena Trapé, Neus Ballús o Mar Coll són alguns dels retrats de dones professionals del cinema que composen la mostra ‘La Mirada Horizontal’ d’Óscar Fernández Orengo. El fotògraf, especialitzat en documentar el món del cinema, aborda en aquest projecte impulsat per ‘Mujeres y Cine’ les dones que exerceixen professions tan invisibilitzades dins la indústria -fortament masculinitzada- com son la de guionista, muntadora, sonidista, animadora o directora de fotografia, entre altres.

Els retrats s’han realitzat en espais escollits per les mateixes dones; indrets on se senten vinculades, còmodes o on apareixen elements amb què se senten identificades. Òscar Fernández combina en ‘La Mirada Horizontal’ les seves dues passions: el cinema i la fotografia i, sobre la qual imprimeix personalitat pròpia a través de la llum (amb un joc de dos flaixos portàtils) i la mirada professional “amb la qual [els fotògrafs] prenem decisions”, segons va explicar durant la presentació.

Mar Binimelis, directora de la Unitat d’Igualtat de la UVic-UCC i docent del grau de Comunicació Audiovisual, va subratllar la importància de visibilitzar l’augment de les professions ocupades per dones en aquest sector, com a reconeixement a la seva feina, però sobretot per “donar referents a les estudiants que s’estan formant” en àrees segurament més desconegudes en la indústria audiovisual.

Per la seva banda, el degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, va contextualitzar l’acte en el marc del vintè aniversari del grau en Comunicació Audiovisual, així com la trajectòria d’alguns alumnes que han passat per la facultat dal llarg d’aquests anys. L’acte d’inauguració va estar presidit pel rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños.

La inauguració es va tancar amb un recorregut guiat pel fotògraf pels diferents retrats que conformen la mostra amb l’explicació sobre els elements de composició, simbolisme i algunes anècdotes darrera de l’elaboració de les fotografies i que són, també, part de la història de les dones que apareixen en l’exposició.