El professor i investigador de la FCSB Javier Jerez Roig ha publicat els resultats d’un estudi sobre els factors de risc de caiguda que pateixen les persones grans que viuen en residències geriàtriques. L’article, “Recurrent falls and risk factors among institutionalized older people”, apareix a la revista Ciência e Saúde Coletiva, indexada al Journal Citations Reports. Juntament amb Jerez, també el signen diversos professors de la Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Brasil), on el coordinador del grup de recerca Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (M3O) va fer el doctorat.

Segons explica Jerez, “les caigudes són molt freqüents en geriatria, tenen conseqüències en la salut de les persones grans (fractures, discapacitat, etc.) i alhora provoquen un elevat impacte socioeconòmic”. En aquest context, el treball realitzat va centrar-se a identificar la incidència i els factors de risc de caigudes recurrents en persones grans institucionalitzades durant un temps d’observació d’un any.

Per dur-lo a terme es va partir d’una mostra de 386 persones, de les quals es va acabar fent seguiment a 130, que podien caminar i no patien incapacitat cognitiva severa. Els resultats obtinguts apunten que la incidència de caigudes recurrents (dues o més vegades durant el període analitzat) va ser de gairebé el 27%. Alhora, es va verificar que els residents que patien fatiga inicialment tenien quasi tres vegades més risc de patir caigudes. Les conclusions obtingudes permeten als investigadors assenyalar la importància de “dur a terme intervencions preventives i de rehabilitació de tipus multidisciplinar per intervenir sobre la fatiga i l’equilibri”.