La Mireia Olarte terapeuta ocupacional a la fundació Nexe, ha participat com a professional a l’aula a l’assignatura de Teràpia Ocupacional per a l’Autonomia Personal en la Infància i l’Adolescència de quart curs del grau de Teràpia Ocupacional, on ha explicat en què consisteix la fundació Nexe, la seva metodologia de treball, entre d’altres.

Des de fa molts anys la fundació Nexe intenta apropar els seus serveis especialitzats a infants i famílies que viuen fora de la comarca del Barcelonès, a través de la creació d’Aules d’Atenció Especialitzada a les escoles ordinàries i posant a disposició de cada nen i de la seva família els recursos humans, materials i terapèutics per promoure el desenvolupament de les seves capacitats i el seu creixement.

Actualment, la Mireia treballa en una escola bressol amb nens amb pluridiscapacitat i/o trastorns greus del desenvolupament. En aquesta escola es treballa amb la metodologia viva on se li fan propostes a l’infant i aquest aprèn interactuant i actuant amb el que se li proposa. Així doncs, ella analitza les necessitats de cada infant en l’àmbit cognitiu, físic, etc. a més de treballar fomentant l’autonomia en les activitats de la vida diària.

La pluridiscapacitat és una discapacitat greu d’expressió múltiple. És a dir, la persona presenta discapacitat motriu i intel·lectual severa, un estat de salut fràgil per a la coexistència d’altres trastorns associats (principalment, de deglució, respiratoris, cardiovasculars i epilèpsia), dificultats sensorials severes (oïda, visió) i de comunicació.

El perfil dels infants és molt divers i, conseqüentment, les seves necessitats també, però en tots els casos es dona una restricció important de les seves capacitats de percepció, comunicació i autonomia, que es tradueix en una gran dependència. Aquests sempre necessitaran l’ajuda d’un adult per a les activitats de la vida diària.

En aquesta sessió a l’aula, la Mireia ha explicat als estudiants del grau què és la pluridiscapacitat pediàtrica, com avaluar-la i intervenir amb aquest col·lectiu i les seves famílies, en l’àmbit educatiu des de la teràpia ocupacional, tot això des del seu bagatge professional i la seva experiència professional en aquest àmbit.