La Càtedra de Salut Mental de la UVic-UCC, la Fundació Althaia i les Facultats de Ciències de la Salut i del Benestar i Medicina de la UVic-UCC, impulsada a través del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS) és la primera càtedra d’aquestes característiques a Catalunya, i s’ha creat per esdevenir un referent i catalitzador de la recerca i per traspassar-ne els resultats a l’àmbit assistencial. El Dr. Pere Bonet n’és el director executiu, i Salvador Simó de la FCSB i Gemma Prat de la Fundació Althaia en són els codirectors.

El comitè permanent està format pel Consorci Hospitalari de Vic, la Fundació Althaia, Osonament, Ampans i la UVic-UCC amb les Facultats de Medicina, de Ciències de la Salut i del Benestar, i de Ciències de la Salut de Manresa. A més, s’ha format un consell internacional amb professionals de les universitats de Karolinska, Porto, Leipzig, North Wales i CH Bezier que en faran seguiment.

La Càtedra posarà èmfasi en el desenvolupament del Recovery, un nou enfocament en salut mental que posa la persona com a protagonista del seu procés terapèutic i n’impulsa el creixement personal. Els projectes de la Càtedra inclouen la recerca a través del Grup de Recerca en Salut Mental i Innovació Social (SaMIS) i la posada en marxa d’iniciatives vinculades a la innovació, la neurociència i les TIC, impulsant la seva aplicabilitat a la pràctica assistencial. Entre les prioritats hi ha també la docència, amb l’organització de diferents cursos, workshops i jornades adreçades a professionals, així com el postgrau en Malaltia Mental i Alteracions de la Conducta en Persones amb Discapacitat Intel·lectual, que es preveu que a mitjà termini esdevingui un màster.

La Càtedra de Salut Mental s’afegeix a les 12 càtedres amb què fins ara ja comptava la UVic-UCC.