Irene Cambra-Badii, professora de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar i investigadora de la Càtedra de Bioètica de la UVic-UCC i del grup de recerca en educació en ciències de la salut de la Universitat Pompeu Fabra, Elena Guardiola, investigadora associada de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC i Josep E. Baños, rector i professor de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC.

No hi ha dubte sobre l’èxit que tenen les sèries mèdiques en televisió: en les últimes dècades, programes com a Urgències, Anatomia de Grey i House estan entre els més vists, sobretot a partir de l’expansió de les plataformes de streaming.

La pandèmia de covid-19 s’ha convertit en un dels esdeveniments més desafiadors de la història contemporània. Encara que les sèries mèdiques solen emplaçar-se en escenaris atemporals, un succés tan important no ha passat per alt entre els productors. La pandèmia ha aparegut en totes les sèries nord-americanes actuals: The Good Doctor (ABC), Chicago Med (NBC), Anatomia de Grey (ABC), The Resident (Fox) i New Amsterdam (NBC).

En un estudi que publiquem recentment en la revista JAMA analitzem com es va tractar la pandèmia en aquestes sèries mèdiques des de novembre de 2020 a abril de 2021.

Comença la pandèmia

The Good Doctor és l’única sèrie que representa la incertesa de les primeres setmanes de la pandèmia, quan encara es desconeixia la malaltia i els seus símptomes. Totes les altres sèries comencen les seves noves temporades quan ja hi ha plantes dedicades únicament a la covid-19 i tots els professionals porten equips de protecció personal.

És cridaner que en The Good Doctor, New Amsterdam, Chicago Med i The Resident, la pandèmia sembla estar baix control després de dedicar únicament dos episodis a aquest tema. A pesar que sabem que la ficció sovint prescindeix de la precisió mèdica dels fets, la representació d’un final abrupte de la pandèmia podria interpretar-se com una fallada en la narrativa.

Lluitant contra la pandèmia

Totes les sèries mèdiques representen la manca de recursos hospitalaris: en The Good Doctor hi ha escassetat de proves diagnòstiques, i en New Amsterdam, de medicaments. En The Resident, la suspensió de totes les intervencions quirúrgiques priva a l’hospital d’una font vital d’ingressos. A Chicago Med, un pacient mor després que es cancel·li un tractament d’oxigenació perquè no hi ha suficients unitats disponibles. Anatomia de Grey mostra la falta d’equips de protecció i màscares per als professionals, així com també l’escassetat de llits i respiradors en l’UCI.

Fotograma de la tercera temporada de New Amsterdam. IMDB

També representen l’aïllament dels pacients i dels professionals, amb emotives escenes en les quals els pacients que estan en les UCI només poden mantenir contacte amb els seus sers estimats a través de vídeotrucades, fins i tot en el moment de la seva mort.

La covid-19 afecta als professionals de la salut

La infecció dels professionals de la salut és un altre tema comú. The Good Doctor relata les històries de dos professionals que contreuen covid-19: una és una metgessa que té una infecció lleu, es recupera i torna a treballar en el següent episodi; l’altra és una infermera que emmalalteix greument i finalment mor en l’UCI, deixant als seus col·legues i família devastats. Una altra infermera contreu covid-19 en The Resident. Un metge en New Amsterdam i dos en Anatomia de Grey desenvolupen casos greus de covid-19.

Fotograma de la dissetena temporada de ‘Anatomia de Grey’. ABC / IMDB

És particularment interessant el cas de Meredith Grey, el personatge principal d’Anatomia de Grey, perquè els espectadors poden veure al llarg de tota la temporada de la sèrie el curs de la seva malaltia, el tractament, l’hospitalització, la tutela per a la presa de decisions mèdiques i fins i tot la seva participació en un assaig clínic experimental.

La importància de la salut mental

Totes les sèries se centren en els efectes psicològics de la pandèmia en els treballadors de la salut; mostren el seu esgotament, ansietat, ira i por, condicions àmpliament reportades en la pandèmia.

En The Good Doctor, la cap de cirurgia sofreix trastorn d’estrès posttraumàtic (TEPT) i, quan la pandèmia acaba en la sèrie, continua tractant d’ocultar l’impacte mental de la seva experiència a col·legues i amics fins que finalment accepta el tractament. A Chicago Med, un mèdic consulta a un terapeuta després de perdre a un pacient amb covid-19 i s’adona que els seus símptomes es deriven del TEPT. Anatomia de Grey retrata magníficament l’impacte que produeix perdre pacients i la importància de cuidar la salut física i mental. En The Resident es veu l’afectació d’un dels metges quan el seu pare mor per covid-19, amb la sospita d’un tractament inadequat per falta de recursos hospitalaris.

Chicago Med, Anatomia de Grey o The Resident apareix la controvertida representació dels metges com a herois, herois que sacrifiquen la seva pròpia salut per a cuidar als pacients i per a criticar la falta de recursos, el racisme sistemàtic o, fins i tot, la negligència institucional.

Aquestes representacions dels treballadors de la salut, que sofreixen enfront de la incertesa i la falta de recursos sanitaris, que ploren als seus sers estimats i necessiten suport psicològic, que estan esgotats després d’incansables hores de treball, són importants per a allunyar-los de la imatge d’herois i ressaltar la importància que té la seva cura física i mental.

Aquest article ha estat publicat originalment a The Conversation. Llegeix-ne la versió original.