La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) posarà en marxa el curs vinent el nou Màster Universitari en Recerca Participativa en Salut, una iniciativa innovadora que proporcionarà als professionals de la salut les eines i els coneixements necessaris per aprofundir en la investigació en salut des d’una perspectiva participativa i integradora.

La recerca participativa, l’atenció integrada i l’atenció centrada en la persona són els pilars fonamentals d’aquest Màster, aplicades a tots els cicles vitals, des de la infància fins a la vellesa, amb un enfocament preventiu, de tractament i pal·liatiu. El Màster ofereix una visió holística de la salut i promou la integració de serveis i el treball interdisciplinari.

Fomentar la co-creació del coneixement

La recerca participativa és una metodologia que involucra activament els membres de la comunitat en tot el procés de recerca, i els converteix en col·laboradors igualment importants. “D’aquesta manera, es fomenta la co-creació del coneixement i la presa de decisions compartida”, afirma la coordinadora de màster, Mirari Onchandorena, que conclou que “aquesta metodologia és cada vegada més demandada i reconeguda per millorar la rellevància i qualitat de la recerca, per promoure la capacitació i l’empoderament individual com a col·lectiu, i per aconseguir reconeixement en convocatòries nacionals i internacionals dels projectes”.

El màster va dirigit a professionals del camp de ciències de la salut, que tinguin interès en la recerca aplicada en l’àmbit de la salut i en el treball interdisciplinari, com són la infermeria, la fisioteràpia, la teràpia ocupacional, la podologia, la nutrició humana i dietètica, la logopèdia, la psicologia, l’activitat física i les ciències de l’esport, entre d’altres. Per a aquests interessats a adquirir competències en recerca participativa, el  màster els ofereix una formació que combina aspectes teòrics i pràctics, aplicats amb metodologies docents innovadores com les classes invertides  o flipped classrooms, les simulacions clíniques o els estudis de casos.

Des d’una perspectiva interdisciplinària, els estudiants del Màster tindran l’oportunitat d’explorar noves maneres de col·laborar amb la comunitat i participar en els processos de recerca en salut. Aquest màster universitari en Recerca Participativa disposa de 40 places i proporciona els requisits i les competències necessàries per accedir i realitzar, posteriorment, un programa de doctorat.