“La soledat no desitjada, la pandèmia del segle XXI” va ser el tema central de les 3es Jornades de Voluntariat d’Osona, que van tenir lloc els dies 10 i 11 de novembre. Organitzades per la Coordinadora de Voluntariat d’Osona, es van desenvolupar a la Sala Mercè Torrents del Campus Vic de la UVic-UCC i hi van assistir una cinquantena de persones.

La jornada va començar amb l’acte d’inauguració en el qual van participar Marina Geli, directora general de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC; Núria Homs, regidora de Benestar i Família de l’Ajuntament de Vic; Txevi Rovira, alcalde de Santa Eulàlia de Riuprimer i conseller de Cooperació del Consell Comarcal d’Osona; Xavier Godàs, director general d’Acció Cívica i Comunitària del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, i Joan Turró, president de la Coordinadora del Voluntariat d’Osona.

La ponència inaugural de les jornades va anar a càrrec de Laura Coll Planas, professora de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, que va impartir la xerrada “la soledat, una vivència compartida”. Seguidament, es va dur a terme la taula rodona “La soledat des de diferents àmbits i perspectives”. El divendres es va cloure amb l’entrega del Premi COV demà Escolar, en aquesta ocasió ex aequo als treballs de la Comissió Social de l’Escola Sant Marc de Calldetenes i als alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Jaume Callís de Vic.

La doctora Coll va fer una àmplia i celebrada dissertació sobre la soledat i diferents situacions, però deixant de relleu que és una situació per la qual passen totes les persones al llarg de la vida amb més o menys intensitat. Per tant, tot i que l’edat pot ser una variant, és una experiència que es viu allarg de la vida. La soledat és font de malestar, tot i que hi ha una soledat positiva i és un indicador de manca de relacions socials. Està afectada per tota mena de factors, culturals, biològics, relacionats amb l’edat o la pobresa. Hi ha soledat desitjada, no volguda o no elegida i està envoltada d’estigmes. Laura Coll va donar una dada impactant quan va explicar la relació amb la pobresa, el 70 % dels usuaris de Creu Roja expliquen que se senten sols.

També va sortir el tema dels robots socials i el seu ús, en aquest aspecte no era massa optimista tot i recordar la compra d’un miler d’aquests artefactes que ha fet la Generalitat. ‘Estem junts, sols’, llibre i missatge de què suposen les xarxes socials.

Durant la jornada de dissabte es van presentar els dos projectes emblemàtics de la Coordinadora: l’Escola Solidària i el Punt de Voluntariat Vic-Osona. Durant l’Assemblea de l’entitat també es va decidir que el Premi COV demà d’Innovació i Recerca, convocat per primera vegada aquest any, s’anomenarà Premi Carles ‘Tati’ Furriols, a l’Estudi del Voluntariat, en honor a Carles Furriols, un dels signants de l’acta de constitució de la Coordinadora i un dels fundadors l’entitat, traspassat el 4 de novembre d’aquest any.