Dr. Javier Jerez.

La revista Plos One acaba de publicar un article sobre un estudi que ha liderat l’investigador i fisioterapeuta de la FCSB Javier Jerez Roig, professor del grau en Fisioteràpia i coordinador del grup de recerca Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (M3O). L’article, titulat ‘Regional differences in the profile of disabled community-dwelling older adults: a European population-based cross-seccional study’, demostra que el 14% de les persones majors de 65 anys d’Europa tenen discapacitat.

El treball ha analitzat 33.369 persones de 65 a 84 anys de 17 països europeus, l’objectiu dels investigadors ha estat doble: per una banda, identificar quina és la prevalença de la discapacitat en majors de 65 anys a Europa i, per una altra, detectar quines diferències existeixen en el perfil d’aquestes persones en funció de la regió d’Europa a la qual pertanyen. Per això l’estudi ha dividit el mapa en quatre grans àrees: els països nòrdics, l’Europa Central, l’Europa de l’Est i els països del Sud.

La xifra del 14% explicada anteriorment varia quan es desglossa per regions. D’aquesta manera, els països de l’Est és on la prevalença de discapacitat és més alta, del 16,6%, i els països nòrdics, amb un 9,4%, són els que presenten menor proporció de discapacitat entre persones grans. Per contra, els casos d’Espanya i Itàlia presenten una particularitat: la prevalença de discapacitat és baixa en la franja d’edat de 65 a 74 anys però a partir d’aquesta edat, i sobretot més enllà dels 75, el percentatge de persones amb discapacitat incrementa, sobretot en les dones.

Podeu llegir l’explicació més desglossada de l’estudi a la pàgina web de la UVic o bé consultar l’article sencer a la pàgina web de la revista. També en podeu llegir una notícia a la pàgina web de la CCMA (Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals).

L’equip d’investigadors que ha elaborat aquest estudi també està format per Ester Teixidó-Compañó i Albert Espelt, de la UVic-UCC; Maria Giné-Garriga, de la Universitat Ramon Llull; Marina Bosque-Prous, de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC); Caritat Bagur-Calafat, de la Universitat Internacional de Catalunya; i Dyego L. Bezerra de Souza, de la Universitat Federal de Rio Grande do Norte al Brasil.