El professor del grau en Teràpia Ocupacional de la UVic-UCC, Josan Merchán, ha donat a conèixer el projecte: “Co-creación de soluciones tecnológicas entre estudiantes de terapia ocupacional y multimèdia” a les I Jornadas Iberoamericanas Virtuales de Innovación Educativa Universitaria en Terapia Ocupacional organitzades per la Universidad Miguel Hernández d’Elx el passat 2 de febrer.

Aquest projecte, fet per Josan Merchan, investigador del grup de recerca M3O i Sergi Grau, investigador del grup de recerca Digital Care, ha comptat també amb la participació de 27 alumnes del grau en Teràpia Ocupacional (TO) i de 18 del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs (MM), que van treballar formant 7 equips mixtos. L’objectiu del projecte ha estat el de dissenyar i desenvolupar un prototip tecnològic per cobrir necessitats de diferents poblacions amb diversitat funcional.

Inicialment, els estudiants de TO van realitzar un procés d’investigació i valoració de productes existents i de les necessitats de la població diana. Posteriorment, es va realitzar un Workshop per posar en comú la informació recopilada i perfilar quins productes crearien. A continuació, els estudiants de MM i TO van utilitzar la metodologia de desenvolupament àgil per crear un prototip funcional. Al llarg del segon semestre es van realitzar diversos Workshops i sessions de seguiment en què van actualitzar l’estat dels productes, van resoldre dubtes i es van consensuar els següents passos a seguir.

Com a resultat en el projecte del curs 18/19 es va crear una aplicació web mòbil per facilitar el seguiment del terapeuta en el procés rehabilitador, i una altra centrada en l’entrenament d’Activitats de la Vida Diària (AVD) mitjançant tutorials per a cuidadors i usuaris. Per altra banda, en el curs 19/20 es va crear una aplicació web mòbil per guiar i assistir en el dia a dia a les persones en fases inicials d’Alzheimer, una altra per ensenyar a usuaris i cuidadors les diferents formes de transferències a través de tutorials, i, finalment, una aplicació dissenyada com a recurs complementari a la intervenció d’integració sensorial. A més, es va dissenyar un videojoc d’ordinador per a nens per tal d’aprendre la seqüenciació de les AVD, i, també, un videojoc de realitat virtual per a gent gran institucionalitzada en el qual es simulava un context de mercat de poble.

Aquest projecte s’ha pogut dur a terme gracies a la tasca realitzada per el professor de Teràpia Ocupacional i investigador del grup Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (M3O) de la UVic-UCC, Josan Merchán; i la col·laboració entre els alumnes de TO i de MM.