Investigadors del grup de recerca Ageing Well de la Glasgow Caledonian University, amb la col·laboració de Javier Jerez, professor del grau en Fisioteràpia de la Facultat de Ciències de la Salut i Benestar (FCSB) i coordinador del grup de recerca Methodology, Methods Models and Outcomes of Health and Social Science (M3O) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), han trobat el primer enllaç directe entre el sedentarisme i la incontinència urinària en dones grans després d’analitzar dades de 459 dones de més de 60 anys amb diferents tipus d’incontinències.

Els investigadors recomanen a les dones seure menys i seguir tècniques senzilles per solucionar problemes de la bufeta. Hi ha tres trastorns principals per al control de la bufeta en les dones: La incontinència d’estrès o per esforç, sovint relacionada amb el procés de part i la debilitat muscular que provoca fuites; la incontinència d’urgència, en què les persones no arriben al vàter a temps a causa d’un problema amb el control de la bufeta; i la barreja de tots dos (tipus mixt), que és el més freqüent en dones grans.

Les dones que han participat en l’estudi han estat escollides aleatòriament per l’Enquesta Nacional de Salut i Nutrició dels Estats Units (NHANES) i han portat un acceleròmetre les 24 hores del dia durant cinc dies per mesurar la seva activitat física.

El coordinador de l’M3O, Javier Jerez, destaca que és fonamental “asseure’s menys – moure’s més” i “desglossar les estones d’asseure’s en períodes de menys de 18 minuts”. L’estudi prova que les dones amb incontinència urinària estan assegudes durant períodes de temps un 19% més llargs que les que no la pateixen. “Ara que sabem que hi ha un vincle directe entre la incontinència d’urgència i estar assegudes massa temps, hem de buscar estratègies per afrontar-ho. La solució no seria solament dir a les dones que facin exercicis musculars del sòl pelvià, sinó promoure que es moguin més i reduir el temps que s’asseuen per millorar, particularment, la incontinència d’urgència”, afegia la professora Booth, investigadora del grup de recerca Ageing Well.

Professora Booth, investigadora del grup de recerca Ageing Well, i Javier Jerez, investigador del grup de recerca M3O