imma-castillo-1Immaculada Castillo és fisioterapeuta i treballa a la Unitat de Pneumatologia de l’Hospital de Granollers. El curs passat va començar a donar classes a la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar com a professora associada. Ha completat la seva formació en institucions universitàries d’Espanya i França i s’ha convertit en tot un referent de la fisioteràpia respiratòria. El Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya li ha concedit el premi de Fisioterapeuta de l’Any.

Per què et vas dedicar a la fisioteràpia?

Realment no sabia què era la fisioteràpia, però volia escollir una professió sanitària que pogués cuidar i estar amb els pacients mitjançant teràpies no farmacològiques i no invasives.

Què és la fisioteràpia respiratòria i per què t’hi has especialitzat?

La fisioteràpia respiratòria és una displicina que tracta les afeccions respiratòries i per a la qual necessites tenir coneixements d’anatomia i fisiologia per aplicar les tècniques manuals i/o instrumentals adequades. És un vessant de la fisioteràpia molt especialitzat i que requereix tractaments molt diferents segons l’estat clínic, segons si la patologia respiratòria és aguda o crònica… No es poden utilitzar protocols.

Ara estàs treballant en una prova pilot del Departament de Salut que vol implantar la fisioteràpia respiratòria en els ambulatoris. Quins beneficis aportarà a la ciutadania?

Estem a l’espera que s’aprovi un programa pilot amb pacients amb malaltia pulmonar obstructiva crònica a nivell d’atenció primària. La finalitat és que el pacient pugui ser tractat per un fisioterapeuta respiratori per millorar la seva simptomatologia, la seva tolerància a l’esforç i qualitat de vida i evitar així aguditzacions, ingressos hospitalaris i/o consultes mèdiques.

Què significa per a tu el reconeixement de Fisioterapeuta de l’Any?

És un reconeixement a l’esforç personal en els diferents projectes que he desenvolupat. Tenir el reconeixement del Col·legi de Fisoterapeutes em dóna ànims per continuar treballant.

Què aconselles als futurs fisioterapeutes?

L’aprenentatge no acaba quan surts de la universitat. És l’inici del teu aprenentatge. Serà un camí dur, però amb honestedat i amb actitud positiva i amb ganes de treballar segur que trobaràs el teu èxit professional i, sobretot, aprendràs a gaudir de la teva feina.