La Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar ha iniciat enguany un projecte estratègic de centre, en què es vol incloure la interprofessionalitat en la formació dels estudiants de grau. Aquest curs s’ha engegat el projecte en clau de prova pilot amb una primera acció que ha estat la realització de la I Jornada Interprofessional de la FCSB, que s’ha celebrat aquest dimecres 7 de febrer i que s’ha adreçat als estudiants de 1r curs dels graus en Infermeria, Fisioteràpia, Nutrició Humana i Dietètica i Teràpia Ocupacional, seleccionant uns grups concrets.

El projecte sorgeix amb la necessitat que la formació dels futurs professionals de la salut que es formen a la Facultat doni resposta a l’actual context, en el qual el model d’atenció sanitari i social està tendint cap a una atenció cada vegada més integral i centrada en la persona. Aquest fet implica que l’atenció de l’usuari ha de desenvolupar-se a través del treball d’equips professionals més diversos (fisioterapeutes, psicòlegs, infermeres, nutricionistes, terapeutes ocupacionals, metges, logopedes, …). Això explica que des de l’entorn ocupador, tant públic com privat (segons l’Informe AQU, 2020), d’entre les competències que més es valoren entre els professionals de la salut i socials, la capacitat de treball en equips interprofessionals sigui una de les més valorades. I per aquest motiu resulta fonamental que la formació dels nostres estudiants els doni les competències pel treball interprofessional.

En aquest context, les jornades celebrades el passat dimecres van ser una primera acció, emmarcades dins el projecte estratègic de la FCSB per integrar la formació interprofessional en les diferents disciplines de la facultat, i fomentar espais de col·laboració entre els i les estudiants dels diferents graus. Aquest projecte és un projecte estratègic de consens, que la Facultat va establir com a prioritari després de fer una consulta claustral.

Durant el segon semestre es programaran reunions per tal de definir com es dona continuïtat al desplegament del projecte, amb la idea d’incloure graus d’altres Facultats en un futur, com podrien ser Medicina o Psicologia.

La jornada va tenir molt bona acollida, tant per part de l’estudiantat com del professorat, amb una participació de més d’un centenar d’estudiants i 31 docents de la facultat que han participat activament de la iniciativa, tant en el seu disseny com en la seva execució.

La degana de la Facultat va obrir l’acte donant lloc a la conferència inaugural sobre “La importància de la interpofessional en l’atenció de les persones” a càrrec de la Montserrat Solé, directora d’Atenció Intermèdia i Dependència conjunta del Consorci Hospitalari de Vic (CHV) i la Fundació Hospital de la Santa Creu (FHSC) de Vic. Seguidament, l’estudiantat va visionar una simulació d’una atenció interprofessional, i posteriorment van assistir a 4 estacions de treball dirigides pel professorat de la Facultat que van permetre treballar en petits grups diferents aspectes del treball interprofessional. Des de la identificació de la mateixa professió, la importància del treball en equip o els pros i contres de la interprofessionalitat.

Míriam Torres, Ester Goutan, Eduard Minobes i Cristina Vaqué, equip promotor de la jornada, fa una valoració molt positiva quant a la qualitat de propostes plantejades pel professorat de la Facultat i la seva implicació en el projecte, dissenyant i realitzant unes estacions de treball interactives i profitoses pels assistents. També fan una valoració molt satisfactòria de la participació activa dels i les estudiants al llarg de tot el matí.